vrijdag 24 april 2020

24-04-2020: Genieten van de zomervogels

Witgat bij Lappenheide
Zowel gisterochtend als vanmorgen heb ik trektelpost Dakterras even gelaten voor wat het was en heb een beetje in de nabije omgeving gevogeld. Gisteren leverde de Oude Zuiderlingedijk mijn eerste Kleine Karekiet van 2020 op en Lappenheide mijn beste Witgatfoto ooit. Ook vloog de eerste Leerdamse Gierzwaluw weer een rondje boven ons huis en een Braamsluiper heeft, net als vorig jaar, een zangstekkie uitgekozen in de struiken aan de overkant van ons dakterras.
Vandaag de Nieuwe Zuiderlingedijk afgefietst en genoten van zeker vijf Nachtegalen, veel Sprinkhaanzangers, Koekoeken en Grasmussen, en tot mijn verrassing zat de Snor weer te snorren op zijn oude plekje. Dat vond ik erg fijn van hem. Bij het Ravenbosje vond ik nu moeiteloos allebei de Raven, en ze waren nogal nerveus dus wellicht hebben ze jongen. Ik heb ze maar niet te lang gestoord. Er waren ook Blauwborsten, Rietzangers, Rietgorzen een Cetti's Zanger en een Koekoek actief en die laatste liet zich fotograferen. Vanaf het bankje langs de Linge, aan het eind van de dijk, zag ik na enige tijd wachten vijf Zwarte Sterns, die hun ouwe trouwe broedplaats kwamen inspecteren. De vlotjes liggen er nog niet, maar dat zal best in orde komen, want dat komt het altijd.
Koekoek!
Op de terugweg langs het fort naar Lappenheide gereden, en langs die route vond ik nog mijn eerste Tuinfluiter van 2020. Bij Lappenheide was niet veel veranderd sinds gisteren. De Groenpootruiter was er nog, evenals de twee Bergeenden en alle vaste gasten daar. Het waren weer een paar heerlijke ochtendjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten