maandag 6 april 2020

06-04-2020: Spektakel op trektelpost dakterras

De Visarend, ik kon hem nog ternauwernood fotograferen
Het is ineens lente! De wind is gedraaid naar zuidoost tot zuid en de temperaturen schieten omhoog. De verwachtingen op trektelpost dakterras waren sinds gisterochtend dan ook hoog gespannen. Gisteren was al een erg leuke dag met meer dan 50 soorten, waaronder meerdere doortrekkende Bruine Kiekendieven, twee Lepelaars, een IJsvogel, tien Brandganzen, 19 doortrekkende Kramsvogels, vijf Boerenzwaluwen en een Ooievaar. Vandaag begon een beetje traag, maar tegen halfacht vloog er een groepje van drie Zanglijsters naar noord en een stuk of tien Houtduiven, en toen was het ineens spektakel. Ik dacht dat er een van de lokale grote meeuwen (Zilver of Kleine Mantel) aan kwam vliegen, maar zoals ik altijd doe: toch ff de kijker erop voor de zekerheid. En toen: Reuzenstern!! Vlak boven de bomen in de haven draaide hij een rondje, om dan in noordwestelijke richting te verdwijnen. Hallelujah! De Reuzenstern, dat is een soort die ik al jaren niet meer in Nederland heb gezien, het is een nieuwe regiosoort én natuurlijk een nieuwe dakterrassoort! Deze waarneming vereiste enig afkoelen, wat geen probleem was, omdat het onmiddellijk weer rustig werd. Dus eerst maar een lekker uitgebreid ontbijtje maken voor Cilja en mijzelf. Na het ontbijt, om halfelf, ging ik opnieuw even buiten zitten en hatsekidee, daar vloog zomaar een Visarend over het dakterras. Gelukkig kon ik hem nog net fotograferen. Wat een ochtend, mensen, heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten