vrijdag 10 april 2020

10-04-2020: Zomervogels arriveren

Merel tussen de bloesem
Het is nog steeds prachtig voorjaarsweer en zowel eergisteren als vandaag ben ik 's morgens vroeg even de Nieuwe Zuiderlingedijk af gefietst. En natuurlijk iedere ochtend op het dakterras gezeten in de hoop op jaarsoorten. En die kwamen er. Intussen zingen Fitis en Rietzanger vrij massaal langs de dijk. Deze week kwamen ook mijn eerste twee Oeverzwaluwen langs het dakterras gevlogen. Vanmorgen vroeg zat er een Nachtegaal te zingen in de haven van Leerdam, en ook een op z'n vaste stekkie aan het einde van de Nieuwe Zuiderlingedijk. Vandaag waren er ineens weer twee Visdieven present in de haven. Een leuke krent vloog gister over het dakterras: een Havik. Die zie ik hier niet vaak. Vandaag ook weer een Lepelaar trouwens. Boerenzwaluwen zijn al flink gearriveerd, Blauwborsten zingen overal uit volle (blauwe) borst en ik vind dit voorjaar opvallend veel Roodborsttapuiten. Zowel eergisteren als vandaag was de Raaf weer present bij het Ravenbosje. Een dezer dagen verwacht ik weer de Koekoek te horen vanuit onze slaapkamer. Kortom, ondanks de coronacrisis vermaak ik me goed met de vogels.
Heggenmus tussen de bloesem
En een Blauwborst

2 opmerkingen: