woensdag 22 april 2020

22-04-2020: Zeearend, een nieuwe regio- en dakterrassoort

Nee, dit is niet de Zeearend. Een mooie Grote Canadese Gans in de haven van Leerdam
Het gaat weer lekker op trektelpost dakterras de laatste tijd. Fraai weer met sterke oostenwind zorgt voor aardig wat doortrekkers, vooral Graspiepers, Boerenzwaluwen en ook Gele Kwikstaarten. Soms zitten er jaarsoorten tussen, zoals gisteren mijn eerste Gierzwaluw van 2020 en eerder al meerdere Boompiepers en een Huiszwaluw. Vandaag ook een Witgat, en dat was een dakterrasprimeur. Eerder deze week heb ik ook een stukje gefietst langs de Oude Zuiderlingedijk en daar vond ik mijn eerste Grasmussen en een Braamsluiper en ook, nogal onverwacht, een Sprinkhaanzanger. En trouwens, ook de Koekoek is weer thuis. Vanmorgen koekoekte hij me om kwart voor zes uit bed. Er was vanmorgen sterke trek, en het is dan ook geen wonder dat ik ook overdag zo nu en dan even de lucht afspeurde om te zien of er soms leuke rovers langs kwamen. Om halfeen deed ik dat ook, en mijn oog viel onmiddellijk op een reus van een rover, die min of meer met twee Ooievaars optrok, en van me af vloog. Hij werd gepest door een veel kleinere Buizerd. Zodoende, ondanks het feit dat de vogel van me af vloog (maar hij draaide af en toe een half rondje, heel vriendelijk), was het al snel duidelijk dat ik hier met een onvervalste onvolwassen Zeearend van doen had! Bam, zomaar weer een nieuwe regiosoort (en daarmee ook dakterrassoort) op mijn eigen stekkie! Zo'n waarneming is wel inspirerend, dat begrijp je, en ik ben benieuwd wat de rest van het voorjaar nog gaat brengen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten