zaterdag 11 januari 2020

11-01-2020: Kwakkencheck

Ja hoor, er zit er nog steeds een.
Vandaag zou het aardig weer worden, al bleek er in de praktijk een koude, gure wind te staan. Ik nam de trein naar een dorp verderop (Beesd), waar ik een OV-fiets pakte en de aangrenzende Mariënwaard in reed. Ik hoopte op wat leuke soorten, want in het verleden heb ik er bijv. Goudvink, Keep, Grote Lijster en nog zo wat aardige dingen gezien. Vandaag was het echter rustig. Er waren wat algemene soorten, er riepen meerdere Groene Spechten en enkele Grote Bonte Spechten, meesjes, Boomkruipers, Kramsvogels en Koperwieken en toen ik bijna bij de ingang was, hoorde ik eindelijk de Boomklever, een jaarsoort die ik hier altijd wel heb. Maar bij dat roepje bleef het verder. Ik fietste terug en hé, wat rende daar over het veld? Twee Vossen! Dat is altijd leuk natuurlijk. Ik reed verder, want ik had nog een ander doel: checken of er nog vrij vliegende Kwakken bij het dierenparkje De Paaij huizen. Normaal doe ik dat altijd op de fiets vanuit Leerdam, maar dat is een nogal saaie route en ik was er nu vlakbij, dus dit was wel zo makkelijk. Even speuren tussen het riet langs het Kwakkenverblijf leverde inderdaad een mooie adulte ontsnapte Kwak op. Het is toch wonderlijk dat ik er ieder jaar wel een of meer zie hier. Meestal 1, maximaal 5, een aantal jaren geleden. Hoe dan ook, zo'n losgebroken Kwak is altijd leuk voor een foto, en dat was ook vandaag het geval.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten