zaterdag 4 januari 2020

04-01-2020: Stukje fietsen door de streek

Het was vandaag redelijk weer, dus stapte ik vanmorgen maar weer eens op de fiets om een rondje de streek te maken, uiteraard in de hoop de nog prille jaarlijst verder op te vullen. Ik begon bij Lappenheide, waar ik, behalve veel Smienten en Grauwe Ganzen, ook vier Slobeenden en zeven Wintertalingen vond. Ook twee Bergeenden waren er aanwezig, terwijl 65 Kolganzen overvlogen. In het aangrenzende weiland was een Grote Zilverreiger present en de eerste Groene Specht van het jaar zat alweer te schaterlachen.
Ik fietste verder via voorheen het Steenuilendijkje naar de Lange Dijk, waar ik vele tientallen Kramsvogels, een leuke groep Holenduiven en een Matkop vond. Die laatste lijkt steeds schaarser te worden in de regio, dus daar was ik blij mee.
Ten slotte maakte ik een rondje door het achterland van Asperen, de Detsteeg en omstreken, waar recent nog twee Velduilen waren gezien. Die zaten er helaas niet in. Wel zaten er weer veel Buizerds, Torenvalken, Grote Zilvers en Blauwe Reigers. Een groep van 14 Tafeleenden op een verre plas was nog een jaarsoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten