zaterdag 1 juni 2019

01-06-2019: Volop Zomertortels, Raven uitgevlogen

Intussen is het libellenseizoen ook alweer in volle gang. Dit is de Vroege Glazenmaker.
Vanmorgen had ik eindelijk weer eens tijd om er wat langer op uit te gaan en het was nog mooi weer ook: zonnig, weinig wind en tamelijk zomerse temperaturen. Ik besloot de Nieuwe Zuiderlingedijk af te fietsen naar de Ravenplek. De Raven hebben inmiddels drie jongen grootgebracht en ik realiseerde me dat die vast ook al uitgevlogen zouden zijn, maar wie weet hing het gezinnetje nog in de omgeving rond. En bovendien, ik moest daar toch ook nog de Zomertortel gaan zien.
Ik was Leerdam nog niet uit of ik had de eerste Bosrietzangers al te pakken. Die zijn helemaal terug, ik hoorde ze bij wijze van spreken overal waar een pluk riet en een struik stond. Ter hoogte van Lappenheide zong de Koekoek, zat een van de Ooievaars op de schoorsteen van het huis waarachter ze broeden, zong de Cetti's Zanger en kwam er een mooie Bruine Kiekendief overgevlogen.
Ter hoogte van de kruising met de provinciale weg hoorde ik de eerste Nachtegaal van vandaag, er zouden er nog twee volgen. Aan de overkant zong een Sprinkhaanzanger.
Bij het plasje met de kleine Blauwe Reiger-kolonie (ik telde zeker zes nesten) zaten ook weer de twee Dodaarsjes.
Links het bosje waar de Raven hebben gebroed. In het bos rechts zit ieder jaar de Zomertortel. Dit is ook de plek waar ik in 2012 de eerste Cetti's Zanger voor de regio vond.
Ik fietste naar het Ravenbosje, maar ineens hoorde ik een Zomertortel zingen vanuit de bomen voor het tuincentrum. Dus fietste ik terug en nu hoorde ik zowaar twee Zomertortels zingen! Een in de bomen voor het tuincentrum en een in het bosje er schuin tegenover. Ik probeerde een van beide vogels in beeld te krijgen, maar dat lukte helaas niet. Wel hoorde ik wat scherpe toontjes en jawel, die waren afkomstig van een Grauwe Vliegenvanger die bovenin de kale takken zijn eenvoudige liedje zat te zingen. Uiteindelijk fietste ik terug naar het Ravenbosje, en groot was mijn verbazing toen ik ook op de 'oude plek', nl. in de kale staken in het bosje voorbij het Ravenbos, een zingende Zomertortel vond. Deze liet zich wel zien. Ik ben er zo goed als zeker van dat deze vogel niet een van de twee was die ik eerder hoorde. Ook de Cetti's Zanger is nog steeds aanwezig op de plek waar ik in 2012 de eerste voor de streek vond. Van de Raven echter geen spoor meer.
Ik fietste terug naar de dijk en daar merkte ik een groep kraaien op die een vrouwtje Havik achterna zaten! Jaarsoort nummer drie was dat alweer. Dat ging lekker! Ik fietste naar de hoek, waar ik even op het bankje ging zitten om te genieten van de Zwarte Sterns die aan de overkant op de daartoe neergelegde vlotjes broeden. Een stuk of tien telde ik er.
Huiszwaluwen verzamelen modder voor hun nesten bij Lappenheide.
Daarna fietste ik nog een rondje Heukelum, om ter hoogte van de tennisclub de weg naar de dijk weer te nemen. Aan het eind daarvan opnieuw een verrassing: een zingende Spotvogel, jaarsoort nummer vier van vandaag. Nu fietste ik door tot voorbij de provinciale weg, want ik wilde daar nog even het bos in lopen met het oog op de libellen, die ook alweer volop vliegen. Groot was mijn verbazing tot ik net voorbij de provinciale weg, ter hoogte van de Roekenkolonie, alweer een Zomertortel hoorde zingen! En, het kon niet op, toen ik eenmaal een stukje verderop in het bos liep, hoorde ik nummer vijf van vandaag. Hoewel die laatste twee heel misschien dezelfde waren, maar ik vermoed toch van niet. Nog een leuke surprise: er zong ook een Wielewaal!
Nu concentreerde ik me even op de libellen en vond vrij makkelijk de Vroege Glazenmaker, de Bruine Korenbout, de Azuurwaterjuffer en de Grote Keizerlibel. De aantallen leken me echter nogal laag. En nu we het daar toch over hebben: ik heb vandaag om precies te zijn één (1) vlinder gezien, een Dagpauwoog.
Ten slotte keek ik nog even bij Lappenheide, waar twaalf volwassen Kluten intussen flink wat jongen hebben voortgebracht, een prachtig gezicht altijd. Ook liepen er wat jonge Kievitjes en waren een stuk of acht Huiszwaluwen bezig modder te verzamelen voor hun nesten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten