zondag 9 juni 2019

09-06-2019: Zwervende Heidelibellen

Een van de twee Zwervende Heidelibellen van vandaag.
Na drie dagen code oranje en een dag met storm deze week, was het vandaag eindelijk weer eens weer om er op uit te gaan. Ik besloot vandaag eens aan mijn vlinder- en libellenlijst te gaan werken, want dat was hard nodig. Dus ging ik een paar van mijn favoriete plekjes langs de Nieuwe Zuiderlingedijk af. Maar ik begin even met te vermelden dat er deze week twee dagen lang twee Zwarte Roodstaarten rond ons huis zaten te zingen. Het is een merkwaardige zaak met ons huis en Zwarte Roodstaarten: een paar dagen per jaar zijn ze aanwezig en zingen ze de oren van je hoofd, en dan zijn ze weer spoorloos verdwenen. Deze week zat er een adult mannetje en een jong mannetje, en van de adulte vogel kon ik een paar aardige plaatjes schieten:
Zwarte Roodstaart.
Op plek nummer 1 langs de Nieuwe Zuiderlingedijk had ik zowaar een vlinderjaarsoort: het Landkaartje. Afgezien van een Kleine Vos en nog een ongedetermineerd witje, was het mijn enige vlinder hier, waarmee het in deze streek dit jaar treurig is gesteld tot nu toe. Met de libellen ging het wat beter, want ik vond mijn eerste Gewone Oeverlibellen van het jaar en ik stuitte op een mannetje heidelibel. Vroeg, dacht ik. Erg vroeg. De kleur rood van het dier deed me meteen aan Zwervende Heidelibel denken, maar ik kreeg het dier slechts eenmaal van grote afstand op de foto en daar werd ik verder niet wijzer van. Op de terugweg echter, vond ik een niet uitgekleurd beest dat ik wel prima kon fotograferen, en dat bleek dus inderdaad een Zwervende Heidelibel te zijn! Leuk, want die had ik al jarenlang niet meer gevonden hier in de regio.
Mannetje Bruine Korenbout.
Op plek twee liep het nog beter met de libellen. Flink wat Bruine Korenbouten, Vroege Glazenmakers, Gewone Oeverlibellen, een Blauwe Breedscheenjuffer, Variabele Waterjuffers, Lantaarntjes en Azuurwaterjuffers vlogen er, en ook vond ik een leuke vliegensoort: de Ongevlekte Snipvlieg. Hieronder nog een paar foto's.
Blauwe Breedscheenjuffer.
Variabele Waterjuffer.
Ongevlekte Snipvlieg.
Gewone Oeverlibel.
Azuurwaterjuffer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten