zaterdag 29 juni 2019

28-06-2019: Op zoek naar de Zadellibel

Kleine Roodoogjuffers.
Het is aan de late kant, ik geef het onmiddellijk toe, maar vandaag gingen Wiegert en ik dan een serieuze poging doen om de Zadellibel in te lijven. Wiegert voor zijn lifelist, en ik voor de jaarlijst en als het even kon voor de foto,  want de soort had ik vorig jaar al op Texel. We waren getipt over een goed gebied voor allerlei zuidelijke soorten: een nieuw natuurontwikkelingsgebied nabij Brakel. Zuid-Europese toestanden zouden we er aantreffen qua libellen! Dat beloofde veel goeds.
Helaas beloofde het weer vanmorgen iets minder goeds. Het was aanvankelijk zwaar bewolkt, en de zon kwam er maar moeizaam doorheen. Bovendien hadden we te kampen met een frisse wind. Het was dan ook geen wonder dat het aanvankelijk lastig was om ook maar een libel te vinden.
Zwervende Heidelibel, bijzonder talrijk dit jaar!
Natuurlijk gingen we toch aan de slag. De eerste Watersnuffel was snel gevonden, en toen de zon af en toe door de wolken ging prikken, werden de Lantaarntjes actief. Er vlogen ook aardig wat Kleine Roodoogjuffers, en die waren nog een jaarsoort.
Na een halfuur zoeken stootten we de eerste Bloedrode Heidelibel op, en nog even later vonden we af en toe een Gewone Oeverlibel. Het bleef allemaal echter moeizaam, en boven het water van het uiterst fraaie gebied vloog helemaal niets. Wel kwam er af en toe een Distelvlinder voorbij. Na nog een kwartier vond ik een pantserjuffer, en thuis kon ik aan de hand van de foto's vaststellen dat het om een Houtpantserjuffer ging.
Lantaarntje.
Weer een kwartier later stuitte ik op de eerste Zwervende Heidelibel, de eerste van het Zuid-Europese kwartet dat er uit moest komen. Wiegert had er overigens al eerder een gezien. Later op de dag zou blijken dat ze ook hier zeer talrijk waren. Het was intussen bijna twaalf uur en omdat er op het water nog steeds vrijwel niets vloog, probeerden we het maar door tussen de struiken door te lopen, waar af en toe iets uit opvloog. De Platbuik bijvoorbeeld, die nog een jaarsoort voor me was. En met enige regelmaat een Grote Keizerlibel. Ik ging me ook maar eens in de plantjes verdiepen en noteerde onder meer Vlasbekje en Heelblaadjes als jaarsoorten.
Vuurlibel.
We vonden een Vroege Glazenmaker die rondjes ging vliegen, een goed teken. Over het water vlogen nu af en toe Gewone Oeverlibellen, Zwervende Heidelibellen, een enkele Grote Keizerlibel en ook de eerste Vuurlibel liet zich zien. Die zouden we later op de dag nog vaker tegenkomen. Een leuke soort en Zuid-Europese soort nummer twee!
Wiegert had intussen al enkele malen een libel met een blauw zadel opgestoten die ik steevast wist te missen omdat die beesten meteen weer uit het zicht verdwenen. Een ervan had hij in ieder geval als Zuidelijke Keizerlibel kunnen determineren.
Houtpantserjuffer.
Het was al na een uur toen we via een ander pad het gebied in liepen. Maar ook hier was aanvankelijk weinig actie, hoewel de Zwervende Heidelibellen en de Gewone Oevers intussen vrij talrijk waren geworden. Een leuke vogelsoort tussendoor: er begon een Porseleinhoen vlakbij ons te roepen! Helaas bleef de vogel in de dekking. Later vanmiddag zouden we hem nog enkele malen horen. Ook de Vuurlibellen begonnen nu te lopen en lieten zich een paar keer fotograferen. Er vloog een Slechtvalk over, ook leuk. Maar van de vermaledijde Zadellibel geen spoor.
We besloten het gebied nog een keer aan de zuidkant af te lopen, maar ook dat leverde weinig op, behalve een Blauwe Breedscheenjuffer. Intussen vlogen er wel wat libellen over het water, maar de grote jongens deden dat maar spaarzaam. Af en toe een Grote Keizer, daarmee hield het wel op.
Vroege Glazenmaker.
Op het allerlaatst, toen we nog een blik wierpen over het water aan het begin van het gebied, zag Wiegert ineens toch een 'gezadelde' libel vliegen. Even later zag ik hem ook: een fraaie Zuidelijke Keizerlibel! Hij liet zich kort, maar goed zien.
En zo kwam het dat alleen de Zadellibel het liet afweten. Wij vermoedden dat vooral de wind er debet aan was dat de grote libellen nauwelijks vlogen. Maar toch was het een leuke tocht geweest, die mij vijf libellenjaarsoorten opleverde met als bonus het Porseleinhoen voor de vogellijst.
Zwervende Heidelibel.

5 opmerkingen:

  1. Wat een mooi en interessant blog heb jij weer geschreven waar ik weer met plezier even kwam lezen. Ik lees je wel vaker al reageer ik niet altijd. Tot een volgend maal en natuurgroetjes erbij van mij voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jan, wat voor camera gebruik je voor je foto's? Ze zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, ik zie je vraag nu pas. Ik gebruik een Canon Powershot SX50 HS, zowel voor de insecten als de vogels.

      Verwijderen