dinsdag 26 februari 2019

26-02-2019: De insecten gaan los!

Meerkoet bij Lappenheide.
Het is al een paar dagen volop lente! De zon schijnt erop los, er staat nauwelijks wind en temperatuurrecords worden gebroken. Zodoende ben ik nogal eens buiten te vinden. Gisteren (en deels vandaag) vooral op ons eigen dakterras, speurend naar de eerste insecten, en die kwamen er in de vorm van onder meer Kegelbijvlieg, Blinde Bij, Snorzweefvlieg, Herfstvlieg, Huisvlieg, Honingbij, Gewone Sachembij, Grauwe Schildwants, Viervleklieveheersbeestje, Aziatisch Lieveheersbeestje en als klap op de vuurpijl fladderde vanmorgen de eerste dagvlinder over ons dakterras: een Kleine Vos.
Gisteren vloog ook mijn eerste Kleine Mantelmeeuw van het jaar weer over ons terras. Vanmorgen vroeg fietste ik even naar een slootje tegenover de Oude Horn, want daar waren gisteren twee IJsvogels gezien. Maar de boel is daar nogal onoverzichtelijk en het lukte me vandaag niet om een IJsvogel te scoren. Wel riep er fanatiek een Boomklever.
Ik fietste door naar Lappenheide. Onderweg langs de dijk zong er een Cetti's Zanger in het riet, en bij Lappenheide zelf was er niet veel veranderd ten opzichte van de vorige keer dat ik er was. Wel vond ik tussen de nu 12 Grutto's minimaal één IJslandse Grutto. Ook bivakkeerden er zo'n 250 Kolganzen op de omringende weilanden, vergezeld door twee Brandganzen, en een Meerkoet liet zich leuk fotograferen. De circa 60 Kieviten zaten er nog, evenals de Scholeksters. De Chileense Smient liet zich vandaag niet vinden.
Na een kort verblijf hier fietste ik weer terug naar de IJsvogelplek, maar die wilde niet meewerken. Thuis, op ons eigen dakterras, hoorde ik zowaar de eerste Tjiftjaf zingen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten