zondag 17 februari 2019

17-02-2019: Ternauwernood de Kleine Trap

Er zit al ruim een week een Kleine Trap op een bollenveld bij Hillegom, mijn geboorteplaats en de plaats waar ik 49 jaar heb gewoond. Nu gingen we toevallig vandaag een dagje naar mijn moeder, die nog steeds in Hillegom woont, dus vertrokken we vanmorgen iets eerder uit Leerdam en reden eerst naar de plek waar de Kleine Trap doorgaans huist, langs de Leidsevaart tussen Hillegom en De Zilk.
Dikke pech: de trap had een hele tijd op een open veld gezeten, maar was vlak voor onze komst opgevlogen en in een veld met hogere begroeiing geland. Dat was erg jammer, want veel tijd had ik niet. Maar zie: na tien minuten het betreffende veld gescand te hebben zag ik hem ineens zijn kop en borst boven het maaiveld uitsteken. Hebbes! De euforie duurde maar kort, want toen ik hem aan andere aanwezige vogelaars wilde uitleggen, verdween de trap weer even snel als hij was gekomen. Maar goed, ik had hem, en omdat Cilja en Chico in de auto zaten te wachten en mijn moeder op haar beurt op ons drieën wachtte, liet ik het erbij. Mijn vierde Kleine Trap voor Nederland zat in de tas. Een prachtige jaarsoort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten