dinsdag 12 februari 2019

12-02-2019: Nu toch een Kwak en veel voorjaarsgezang

Kwak!
Het was me het weekje wel weer, qua weer bedoel ik. Regen, regen en nog eens regen teisterde ons en o ja, om het extra vervelend te maken was er ook nog sprake van veel wind. Het leek kortom wel herfst, maar nu lijkt er eindelijk een weersverbetering in te zetten, want voor de komende tijd wordt er droog weer met geregeld zon en weinig wind voorspeld. Kunnen we eindelijk weer eens lekker gaan fietsen.
Vanmorgen meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt en naar Rhenoy en Beesd gefietst. Hoewel er qua jaarsoorten weinig te beleven was, werd ik toch erg blij van het tochtje. Want de vogels zongen! Het is duidelijk: het voorjaar zit in de lucht en dat kan me niet snel genoeg gaan. Er vlogen alweer groepen Kolganzen naar het noorden en soorten als Merel, Zanglijster, Kool- en Pimpelmees, Roodborst, Heggenmus, Winterkoning, Boomkruiper, Turkse Tortel, Houtduif, Groene Specht en Cetti's Zanger lieten zich horen. Heerlijk!
Tot aan het dierenparkje De Paay kwamen er geen jaarsoorten langs. Wat dat betreft blijft het een beetje een slome boel in de streek. Maar wel zat er nu een adulte Kwak op het dak van het Kwakkenverblijf van het dierenparkje, en die telt dus als escape (want voor de jaarlijst tel ik ook escapes mee). Dat gold ook voor de twee Muskuseenden die er in de buurt in een slootje zwommen.
Nijlgans.
Al fietsend kwam ik nog een groep Kramsvogels en Koperwieken tegen, en ook weer een Grote Lijster (altijd leuk). Van de zoogdieren mijn eerste Hazen van het jaar en van de plantjes de eerste bloeiende Sneeuwklokjes. Op de terugweg liep ik nog een Grote Zilverreiger, een Ooievaar en een Grote Gele Kwikstaart tegen het lijf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten