zaterdag 23 februari 2019

23-02-2019: Ravencheck en meer

Mooi poserende Grauwe Gans bij Lappenheide.
Het was alweer fraai weertje vandaag, dus besloot ik naar de plek van de Raven te fietsen om te zien of ze er nog steeds zijn, en of er misschien iets omtrent broeden is vast te stellen. Maar eerst naar Lappenheide, waar een Grauwe Gans zich leuk liet fotograferen, terwijl in het aangrenzende weiland nogal wat Kolganzen zaten. Het aantal Grutto's was toegenomen tot 15, maar een zekere IJslandse kon ik er, mede gezien de grote afstand, nog niet tussen vinden. De Kieviten blijven stabiel op ca. 60 en er was nog een Scholekster aanwezig. Het mannetje Chileense Smient vond ik na enig zoeken ook weer terug.
Verder gebeurde er niet veel, tot ik op het laatste stukje Nieuwe Zuiderlingedijk kwam. Bij het plasje waar laatst de Mandarijneend zat en waarlangs ook wel Blauwe Reigers broeden, vloog nu een Grote Zilverreiger op uit een boom en begon wat nerveus rondjes te cirkelen boven het plasje totdat ik weer wegfietste. Het zou leuk zijn als de Grote Zilver een broedpoging zou gaan doen tussen de Blauwe Reigers, dacht ik. Interessant om in de gaten te houden. Een plasje verderop hoorde ik ineens een Dodaars hinniken en vrijwel meteen zag ik hem ook. Hij is nog niet helemaal in broedkleed, maar heeft er duidelijk alweer zin in.
Ik fietste de Tiendweg op richting het Ravenbosje en er vlogen een stuk of zeven Graspiepers over me heen. In het bosje waren nogal wat Sijzen bezig, en na enig zoeken vond ik dan eindelijk mijn eerste Goudhaantje van het jaar. Twee baltsende Buizerden en een Torenvalkje hielden me bezig, maar het duurde zeker twintig minuten (en ik begon al te vrezen met groten vreze) voordat de beide Raven toch nog roepend kwamen aanvliegen, even landden in het bosje en toen er achterlangs vlogen, waarna ik ze uit het oog verloor. Maar ze zijn er dus nog steeds! Het blijft spannend. Er zong ook nog een/de Cetti's Zanger, en bij Leerdam nog een. Om elf uur was ik weer thuis.

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto en daarbij horend verslag heb jij gemaakt. Ik heb jouw blog tegelijk in mijn leeslijst geplaatst want ik houd alsook van allerlei vogels en meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is leuk om te horen, Catherine. Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen