vrijdag 22 februari 2019

22-02-2019: De eerste Grutto's

Mannetje Chileense Smient met vrouwtje Smient.
Er worden al regelmatig Grutto's gezien in de uiterwaarden van Everdingen, en gisteren werd er ook een gemeld van Lappenheide. Dus fietste ik daar vanmorgen eerst maar eens langs en jawel: daar stonden zes Grutto's te kleumen in de plas! Samen met twee Scholeksters en steeds meer (ik schat nu minstens 60) Kieviten. Ook het mannetje Chileense Smient was nog steeds aanwezig tussen de (ook al) groeiende aantallen Smienten.
Mijn tweede doel voor vandaag was de plas bij De Waaij, waar ik de daar aanwezige meeuwen wilde uitpluizen. Wie weet zou er een Geelpootmeeuw tussen zitten, of heel misschien zou ik wel een Russische Stormmeeuw vinden. Maar daar kwam het helaas niet van. Wel zaten er een adulte en een eerste winter Pontische Meeuw en ook een geringde Stormmeeuw: links een witte ring met inscriptie EM66, rechts een kleinere zilveren ring. In het gebiedje achter De Waaij zong ook nog de Cetti's Zanger.
Verder was het rustig vandaag, zodat ik rond half twaalf weer thuis was.
Zilvermeeuw (boven) en Stormmeeuw (onder).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten