zaterdag 29 mei 2021

29-05-2021: Witvleugelstern en Kokardezaagbek, twee nieuwe regiosoorten op één dag

 

Witvleugelstern op nestvlotje.

Van de week werd ik getipt over het feit dat er een paartje Witvleugelsterns tussen de Zwarte Sterns in de Zouweboezem zou zitten. Dat op zich was al reden genoeg om de lange fietstocht te maken, maar als bonussoort zat er ook nog het mannetje Kokardezaagbek. Die (bewezen ongeringde) vogel hangt hier al een tijdje rond, maar ik had 'm nog steeds niet gezien. Enfin, het zou prima weer worden vandaag, dus om halfzes zat ik al op de fiets. De reis schoot lekker op en voor ik het wist stond ik met een paar andere vogelaars op het platformpje in de Zouwe. Het duurde even, 20 minuutjes misschien, maar toen kwam er ineens een prachtige adulte Witvleugelstern aangevlogen die landde op een van de vlotjes vlakbij ons! Zo, het uitstapje was nu al geslaagd. 

Het mannetje Kokardezaagbek. Missie volledig geslaagd.

Intussen had ik ook al soortjes als Purperreiger, Bruine Kiekendief, Snor, Cetti's Zanger en natuurlijk Zwarte Stern gescoord. Aangezien het steeds drukker werd bij het platform, besloot ik naar het kijkscherm te lopen om te zien of Kokar daar aanwezig was. Maar helaas, behalve een Grote Zilverreiger was er weinig opwindends te zien. Ik liep maar terug, ging een stukje polder Achthoven in en zag en hoorde een fraaie Spotvogel, die ook nog op de plaat wilde, zij het schoorvoetend. Nadat ik een stuk richting de parkeerplaats was gelopen, besloot ik nog een keer het kijkscherm te checken. En verdraaid, daar zat meneer Kokar op een tak van een struik. Ver weg, maar onmiskenbaar. Dat betekende dat mijn missie volledig was geslaagd: twee nieuwe regiosoorten op één dag! En daarbij ook lekkere jaarsoorten natuurlijk.

Mannetje Tafeleend werkte lekker mee.

Ik liep Johan tegen het lijf die me nog tipte over een paar Grauwe Vliegenvangers. Ik wist er eentje in de kijker te krijgen. Daarna besloot ik de terugreis te aanvaarden, Langs het fietspad dat langs de Zouwe loopt vond ik zowaar een Appelvink, wellicht twee. Gezien de tijd, eind mei, zou je toch denken dat die daar broeden. Tussen Leerbroek en Leerdam kwam er nog een Casarca overgevlogen in gezelschap van twee Nijlganzen. En zo werd het weer een ontzettend leuk uitstapje.

De Spotvogel zong uit volle borst, maar zat wel onder slecht licht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten