donderdag 13 mei 2021

13-05-2021: Jonge Raven

 

Mevrouw Bruine Kiek wilde wel even poseren langs de Nieuwe Zuiderlingedijk

Het was vandaag Hemelvaartdag en het beloofde eindelijk weer eens lekker weer te worden, dus vanmorgen vroeg fietste ik via de Oude Zuiderlingedijk naar de Nieuwe, met als doelsoorten de Bosrietzanger en de Zomertortel, en hopelijk nog een bonus in de vorm van bijvoorbeeld een Boomvalk. De Bosriet was simpel: meteen op de Oude dijk zat er al eentje te zingen, en later vandaag had ik er nog een paar. Toen was het op naar het einde van de Nieuwe Zuiderlingedijk, waar ik eerst langs de Ravenplek ging, die ook altijd de Zomertortelplek was. Maar helaas, er was in geen velden of wegen een Zomertortel te bekennen. Dat betekent niet veel goeds, want het was een van de laatste plekken in de regio. Hopelijk komt die van de Diefdijk nog terug dit jaar.

Oude Raaf (l.) en twee jonge vogels

Het was vanmorgen nogal nevelig, wat de roep van de Raaf nog iets extra magisch gaf. En kijk eens aan: een oudervogel en twee uitgevlogen jongen zaten in de bomen aan de rand van het bosje! De oudervogel riep constant zenuwachtig, dus ik viel ze maar niet te lang lastig. Maar leuk was het wel, want ik had nog niet eerder jonge Raven gezien hier. Ik fietste door naar de Lingebocht. Onderweg kon ik een zingende Snor mooi bekijken en een vrouw Bruine Kiekendief fotograferen. Bij de vlotjes in de bocht vlogen minstens 14 Zwarte Sterns roepend heen en weer, wat een heerlijk gezicht! Ook vond ik vandaag maar liefst vier zingende Nachtegalen. Op de terugweg bij Lappenheide weinig bijzonders, maar wel liet een Houtduif zich portretteren.

Houtduivenportret

Geen opmerkingen:

Een reactie posten