zaterdag 1 mei 2021

01-05-2021: Grote Karekiet, een nieuwe regiosoort

 

Sprinkaanzanger, open en bloot zingend op een hoopje stro op een paar meter afstand, zo zie je ze niet vaak!

Hoewel het nog steeds koud is en de wind maar uit noordelijke richtingen blijft komen, zou het vandaag toch een aardige dag worden, en aangezien er deze week weer allerlei leuks in de uiterwaarden van Everdingen was gezien, besloot ik daarheen te gaan. Mijn hoofddoel was de Grote Karekiet die er al drie dagen ter plaatse was. Ik zat alweer vroeg op de fiets en rond zeven uur arriveerde ik al ter plekke. Aan het begin van het pad zat direct een Tuinfluiter te zingen, jaarsoort nr. 1. Later zag ik er nog een. Ik liep rustig verder en na een tijdje vond ik de tweede jaarsoort: drie Bosruiters, altijd leuk. Net voorbij het eerste putje zag ik een vogel op het hek zitten en jawel, het was het mannetje Paapje, dat er gisteren ook al zat, jaarsoort nr. 3. Dat ging uitstekend!

Mannetje Paapje op het hek.

Bij de tweede put aangekomen bleef ik een tijd staan, want dit was de plek van de Grote Kar. Samen met twee andere vogelaars luisterde ik, maar de vogel liet zich niet horen. Wel zag ik op het slik een mooie Tapuit zitten, jaarsoort nr. 4 alweer. Het was een heldere nacht geweest en ik was er na enige tijd vrij zeker van dat de Kar gewoon was verder getrokken. Maar zie: een klein stukje verder zat de Grote Karekiet toch te zingen! Een beetje binnensmonds, dat wel, maar prima herkenbaar. Een fijne nieuwe regiosoort, en een die ik sowieso al tijden niet meer had gezien of gehoord. Bovendien jaarsoort nr. 5!

Graspieper op een paaltje.

Terwijl we daar stonden te luisteren en te kijken zagen we nog meer leuks, waaronder twee Temmincks Strandlopers, ook al eentje die ik maar zelden zie in de regio. Jaarsoort nr. 6. Ook een Zwarte Ruiter, twee Groenpootruiters en nog wat Bosruiters lieten zich zien. De Gierzwaluwen die laag rond vlogen zijn eveneens het vermelden waard. Heerlijk dat ze er weer zijn! Uiteindelijk liep ik verder en bij de T-splitsing zat een ongelooflijk fotogenieke en tamme Sprinkhaanzanger te zingen op een hoopje stro! Zo zie je ze niet vaak, en de vogel ging dan ook dankbaar op de foto. Het vermelden waard zijn ook de Huiszwaluw die ik nog zag en op de terugweg vond ik bij Acquoysemeer zowaar mijn eerste zingende Spotvogel van 2021,  jaarsoort nr. 7! 

Nog een keer de tamme Sprinkhaanzanger. Wat een fotomodel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten