dinsdag 24 maart 2020

24-03-2020: Vogelen in tijden van crisis

Tureluur bij Lappenheide
In deze tijd van coronacrisis, die ook nog eens samenvalt met het voorjaar, valt het niet mee voor fanatieke vogelaars als ik. Waarneming.nl en Dutch Birding verbergen alle zeldzaamheden. Zolang de crisis duurt reis ik niet met de trein en ook ga ik niet vogelen met vrienden. Wel kijk ik iedere ochtend anderhalf of twee uurtjes vanaf ons dakterras naar wat er zit, vliegt en zingt. Zodoende heb ik dit jaar al 71 soorten bij elkaar gevogeld vanaf ons dakterras. Af en toe fiets ik even snel naar Lappenheide om daar wat andersoortige vogeltjes te zien, en vandaag had ik daar een man Roodborsttapuit en een Witgat als jaarsoort. Ook zaten er maar liefst 8 Kleine Plevieren en het paar Bruine Kiekendieven is weer terug. De laatste dagen had ik vanaf ons terras nog tweemaal een Zwartkopmeeuw, een keer een man Smelleken, een paar keer een Slechtvalk en eenmaal een Appelvink als leukste krenten. Verder komt de trek langzaam op gang, met de laatste dagen veel naar noord vliegende groepen Kok- en Stormmeeuwen, wat Vinken, Graspiepers en Witte Kwikstaarten. Kol- en Brandganzen vliegen nog mondjesmaat over. Tweemaal kwamen er Grutto's over gevlogen en op het bouwland aan de overkant van de Linge zit nu een paar Scholeksters dat geregeld roepend komt langs vliegen. Eén troost is er: het zal de komende (trek)tijd alleen maar leuker worden met de vogels!
Man Roodborsttapuit bij Lappenheide

Geen opmerkingen:

Een reactie posten