zaterdag 14 maart 2020

14-03-2020: Fietsen dankzij het coronavirus

Aalscholvers langs de Diefdijk
Eigenlijk had ik vandaag op het Planken Wambuis moeten lopen met mijn vogelvrienden René en Koert, op zoek naar spechten, klapekster en allerlei andere leuke dingen. Maar dat had als consequentie dat ik eerst een stuk met de trein moest, en aangezien het coronavirus hard heeft toegeslagen leek me dat een minder goed idee. Omdat het aangenaam weer was, besloot ik maar te gaan fietsen door de streek. Dat had ik vorige week, op 7 maart, ook al gedaan trouwens. Toen ben ik naar de uiterwaarden gefietst en heb daar de Grutto's welkom geheten en ook nog een paar Pijlstaarten en zes Baardmannen gezien.
Vandaag ging ik, na mijn dagelijkse dakterrastelling (41 soorten vandaag) eerst naar Lappenheide. Maar what the fuck, de hele plas was leeg! Even later bleek waarom: een groep jagers vond het gepast om op dit kleine plasje eens lekker te gaan knallen en had wat niet was afgeknald verjaagd. Helemaal achterin de plas zaten een paar Tureluurs en twee Kleine Plevieren. Die waren nog een jaarsoort, maar gezien de omstandigheden kon ik er niet echt blij van worden. Ongelooflijk, het is zo'n klein gebiedje, je mag er niet eens met de hond los lopen maar een peloton jagersgespuis compleet met honden mag er wel de boel komen afknallen? Eén woord: walgelijk.
De Grutto's zijn weer in het land!
Mijn stemming was eigenlijk al helemaal naar de kl*ten, maar ik fietste toch maar verder, via de Lingedijk en de Langedijk langs het fort, waar een IJsvogel over het water vloog. De Nieuwe Zuiderlingedijk dan. Er stond een groepje van vijf Reeën in het land, altijd leuk. De Tjiftjaf is alweer massaal terug en ook veel andere vogels, waaronder Rietgorzen, zongen. Ik hoorde een Waterral en zo kwam ik langzaam maar zeker bij het Dodaarzenplasje aan, langs het tweede deel van de dijk. Er zaten wat Blauwe Reigers op het nest, maar de Dodaars leek nog niet aanwezig.
Een Grauwe Gans langs de Nieuwe Zuiderlingedijk.
Een stop bij de Ravenplek leverde, geheel volgens verwachting, geen Raven op. Wel de Cetti's Zanger en een zingende Matkop, en toen ik wegfietste vloog er een roepende Waterpieper over me heen. Ik besloot door te fietsen naar het Lingebos, omdat Chris daar een tijdje geleden de Raven had gezien. De verwachting was dus, dat ze daar naartoe zijn verhuisd. Maar helaas, een ronde door en langs het bos leverde niets op qua Raaf. Nu zegt dat natuurlijk niet alles, dus ik moet het later nog maar eens proberen. Wel vond ik een andere verrassing: tussen een grote groep meeuwen op het aangrenzende weiland vond ik een fraaie adulte Zwartkopmeeuw! En op de terugweg langs de Nieuwe Zuiderlingedijk kwam alsnog de Dodaars eruit, twee stuks nog wel.
Flutplaatje van de Zwartkopmeeuw.
Ik besloot nog even bij Lappenheide te gaan kijken. Het jagersgespuis was gelukkig weg en er waren wat ganzen teruggekeerd. Alle eendensoorten die er normaal zitten, waren nog steeds weg. Wel zaten er nu 11 Grutto's, twee Tureluurs en drie Kluten. De Kleine Plevieren zag ik niet meer.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jan. Alweer een leuk en fijn stukje om te lezen. Inderdaad, walgelijk! die jagers. Alhoewel ze soms ook goede dingen doen, b.v. kraaien schieten :) Wat de lappenheide betreft, die heeft een nieuwe eigenaar en hoorde vorig jaar van de oude eigenaar dat de pacht van het Utrechts Landschap betreffende de plas dit jaar afliep. Misschien heeft de nieuwe eigenaar plannen aangaande de plas en wil zo, met die jacht, broedende vogels voorkomen.....maar t'is 'natte vingerwerk' deze gedachte :) Zag afgelopen middag weer een raaf onderaan de Zuiderlingedijk dus ze zijn er weer. Groetjes Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Kees, leuk dat je toch weer een raaf zag! Eerdaags maar weer eens checken. Ik hoop maar dat het plasje van Lappenheide blijft zoals het is. En wat betreft jagers: ik hou evenveel van kraai(achtig)en als van alle andere vogels, dus als ze die schieten vind ik het even walgelijk. Groet! Jan

    BeantwoordenVerwijderen