dinsdag 3 maart 2020

03-03-2020: Lentebodes

Een van de Ooievaars van Lappenheide
De meteorologische lente is begonnen, en hoewel je dat qua weer nou niet direct zou zeggen, komt er toch wat beweging aan het vogelfront. Gisteren vlogen er al vier Lepelaars over ons dakterras, en omdat het vanmorgen zowaar droog en zonnig weer was, besloot ik om na mijn vaste ochtendtelling op het dakterras (40 soorten vandaag), een klein rondje op de fiets te maken. Ik hoopte met name op Grutto's, die worden in de uiterwaarden alweer een tijdje gezien, en dan verschijnen ze meest niet veel later op Lappenheide.
Kluut, Lappenheide
Grutto's waren er nog niet, maar er zat toch iets leuks: twee Kluten! Dat was een mooie jaarsoort. Verder waren er twee Scholeksters, een stuk of 25 Kieviten, 4 Bergeenden en evenzoveel Slobeenden en de normale eenden en ganzen, waaronder flink wat Wintertalingen en Smienten. Een van de Ooievaars zat op het boomnest en liet zich mooi fotograferen. Ook zong de Cetti's Zanger uit volle borst, evenals trouwens in de haven van Leerdam.
Roeoeoeoek!
Na nog een tijdje kijken fietste ik verder. Eerst een plek checken waar meerdere Velduilen zouden huizen, maar daar vond ik niets. Toen verder over de Lingedijk bij Acquoy. Daar liet een Roek zich leuk fotograferen terwijl hij zat te roepen. Ik fietste de Langedijk nog af, en dat leverde, behalve een club Kramsvogels, zowaar ook mijn eerste zingende Tjiftjaf van 2020 op! Dat was leuk. Daarna ging ik nog even langs de Ransuilenplek, en een beetje tot mijn verrassing zaten er nog steeds minstens vier. Het licht was echter opnieuw te beroerd voor echt goeie foto's.
Drie van de vier uilen
En zo werd het een erg fijne vogelochtend. Om een uur of halfeen was ik weer thuis.
Een paar Grauwe Ganzen bij Lappenheide

Geen opmerkingen:

Een reactie posten