donderdag 24 oktober 2019

24-10-2019: 52 vogelsoorten en een Rosse Vleermuis

Vandaag is het me eindelijk gelukt om meer dan 50 vogelsoorten op één dag te zien vanaf ons eigen dakterras. Het was dan ook een fantastische ochtend met veel trek en ook de meeste lokale vogels lieten zich zien of horen. Hoogtepunt van vandaag was een juveniele Ruigpootbuizerd, die laag en recht naar zuid vloog. Ik merkte hem op toen ik eigenlijk al gestopt was, vanuit huis, maar gelukkig had ik een kijker binnen handbereik. Qua soorten was ook de overvliegende Appelvink erg leuk en van de lokale vogels Cetti's Zanger, twee Zwarte Roodstaarten, een van ver roepende Waterral, een Ooievaar en de Grote Gele Kwikstaart. Maar de lijstertrek was vandaag het spectaculairst! Ik telde maar liefst 548 Koperwieken, die soms in grote groepen over kwamen vliegen. Er waren 27 Zanglijsters, 1 Kramsvogel en ook 13 Merels. Ook de Houtduiven deden het weer goed, met 245 exemplaren, waaronder een groep van circa 100. Er kwamen 139 Vinken over, waartussen ook 2 Kepen zich lieten horen. Vandaag was ook de Rosse Vleermuis weer present, al liet hij zich iets korter zien dan een paar dagen geleden. Kortom, het was vandaag weer zwaar genieten op trektelpost Dakterras!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten