maandag 7 oktober 2019

04 t/m 07-10-2019: Dutch Birding Vogelweekend op Texel

Jonge Havik op dode Haas
Traditiegetrouw bezochten René, Koert en ik ook dit jaar weer het Dutch Birding Vogelweekend op Texel. Dit jaar verbleven we er vier dagen, van vrijdag t/m maandag. Op vrijdag 04 oktober vertrok ik al vroeg met de trein naar Heemstede, waar René me oppikte en waarna we Koert ophaalden en koers zetten naar het noorden. Het was vandaag regelrecht baggerweer: het regende zowat de hele dag met een matige wind uit het zuidwesten en het was koud voor de tijd van het jaar, hooguit een graad of 13. Niettemin zou het een heel aardige vogeldag worden.
Tijdens de overtocht van Den Helder naar Texel zag ik al mijn eerste jaarsoort: Grote Sterns, een gewone soort eigenlijk, maar aangezien mijn jaarlijst tot nu toe een tamelijk bedroevend aantal soorten bevatte, waren ook sommige normale soorten nog nieuw voor de lijst. Eenmaal op het eiland gingen we eerst maar naar de Petten, waar je tenminste droog, vanuit de auto, de plasjes kunt overzien. Hier hadden we meteen meer jaarsoorten te pakken: er zaten Rosse Grutto's, Zilverplevieren en Kanoeten, naast een aantal Bonte Strandlopers, Tureluurs en enkele Watersnippen. Ook was er een Lepelaar aanwezig en een aantal Wintertalingen, Smienten en Bergeenden verfraaiden de plasjes verder.
Mijn eerste Texelse Flamingo ooit.
Al snel kwam de melding dat de Flamingo, die een dag eerder was gevonden, nog aanwezig was, buitengaats bij de Prins Hendrikpolder. Ondanks het barre weer waagden we ons op de dijk en al snel zagen we de vogel staan op dat enorm grote strand. Lang hielden we het niet vol op de dijk en we spoedden ons weer naar de auto, onderweg nog een flinke groep Kneuen en wat Graspiepers oppikkend. De melding van meerdere Bladkoningen in een boomgaard bij Den Burg leverde ons alleen Koperwieken en een paar Boerenzwaluwen op. Een melding van een Blako bij Ottersaat leverde meer op, namelijk de waarneming van een prachtige Bladkoning die zich veelvuldig en fraai liet bekijken in de struiken bij de aangrenzende boerderij. Zo zie je ze niet vaak! In het weiland liep een flinke hoeveelheid Goudplevieren en Wulpen en vanuit de hut zagen we nog Rotganzen en een Bruine Kiekendief. Toen kwam het nieuws dat de eerder deze week ook al waargenomen vrouw Blauwvleugeltaling nog aanwezig was bij het Grote Vlak. Geruime tijd wachten leverde echter niets op, zodat we uiteindelijk maar naar het strand bij paal 9 reden, waar we de eerste Jan-van-Gent van het weekend zagen langsvliegen.
Kauw op duintop.
Je zult het altijd zien, maar we stonden nog niet over zee te kijken of de Blauwvleugeltaling werd teruggevonden. Dus hop hop hop, snel weer terug naar de plek van de eend! Het duurde toch nog een tijd voor we de goede vogel in beeld hadden, want de eenden zaten een takke-eind weg en de taling waarom het allemaal draaide verstopte zich frequent tussen de andere eenden en in de vegetatie. Maar uiteindelijk kregen we hem toch te pakken. Daarna was het alweer tijd om in te checken bij Hotel De Kievit en daar een paar lekkere bieren en een hapje eten te scoren.
Op zaterdag 5 oktober zag het weer er heel anders uit. Het was droog, de zon scheen en er stond een zwakke, oostelijke wind. Dat beloofde veel goeds! Nauwelijks waren we onderweg of we zagen een auto stilstaan langs de weg met daarin een fotograferende vogelaar. Die bleek een jonge Havik op de korrel te hebben die van een dode Haas zat te eten! Dat leverde natuurlijk een fantastisch fotomoment op.
De Havik!
Nadat we verzadigd waren van de Havik, kwam er direct een toffe melding: een juveniele Roze Spreeuw bij de vuurtoren! Daar waren we toch al bijna, dus erop af! We moesten er even op wachten, maar toen liet de Roze Spreeuw zich zien in een lage struik onder het raam van een van de huisjes ter plaatse. Intussen vlogen er Sijsjes over, bleken er nogal wat Zanglijsters tussen de vele Spreeuwen te zitten, merkten we een Gekraagde Roodstaart op (die ook nog een jaarsoort was), vloog er een Veldleeuwerik over en zagen we een paar Ringmussen tussen de Huismussen zitten. Nadat de Roze Spreeuw zich nog een keer had laten zien, bovenop een duintop, besloten we naar de Tuintjes te gaan. Hier liepen we een stukje, scoorden overvliegende Kepen, vonden een Roodborsttapuit, zagen Tjiftjaf en Kramsvogel en hoorden een overvliegende IJsgors, zonder dat die in beeld kwam.
Bij gebrek aan meldingen besloten we bij de Westerslag over zee te gaan kijken, want we moesten alle drie nog veel zeevogels hebben. Er liepen 15 Drieteenstrandlopers langs het strand en een Roodkeelduiker zat tamelijk dichtbij op zee, ter plaatse, terwijl vele andere langsvlogen. Groepjes Zwarte Zee-eenden kwamen langs, evenals Grote Sterns, een paar Visdieven en een verre Kleine Jager, waarmee we niettemin erg blij waren.
Een van het trio Kleine Jagers van 06-10.
Verder bleef het echter rustig over zee, en na enige tijd besloten we de twee Wilde Zwanen die in de buurt van Den Hoorn zaten met een bezoek te vereren. Hoewel de vogels ver weg zaten, in een groep ganzen met daarbij ook Kolganzen, lieten ze zich makkelijk vinden en door de telescoop goed bekijken. Er stapte ook nog een Witte Kwikstaart rond. Met de zwanen veilig in de tas reden we naar de Mokbaai, die stampvol met vogels zat, en daarbij zaten onder meer een Kleine Strandloper en een groep Kluten, terwijl Baardmannetjes en een Waterral riepen vanuit het belendende riet. Daarna gingen we lunchen in de Robbenjager. Toen we daar juist mee klaar waren, kwam het bericht dat er een Zeearend onderweg was vanuit Vlieland. Dus gingen we bij het uitkijkpunt Renvogelveld staan en pikten eerst nog een aantal Buizerden (uiteindelijk 12) en een Slechtvalk op voordat de Zeearend hoog en ver weg langs de vuurtoren kwam zweven! Dat ging goed, dat ging geweldig, en vol goede moed reden we naar het wad bij de haven van De Cocksdorp, waar twee Sneeuwgorzen zouden zitten.
Kanoet, nog in gedeeltelijk zomerkleed.
Die gorzen vonden we niet, wel viel er veel te fotograferen, want het licht was er geweldig mooi. Zo gingen een Kanoet, Tureluur, Steenloper en een Zilvermeeuw op de foto. Ook zagen we er onder meer Bontbekpleviertjes en Scholeksters. Vanwege dat mooie licht reden we nog even naar de Flamingo, die ook op de gevoelige plaat ging. En aan het eind van de dag leverde het zoeken naar een paar IJseenden bij de IJzeren Kaap nog een Geoorde Fuut en Eiders op, maar helaas niet de eenden.
Zondag 06-10 liet weer heel ander weer zien: het was bewolkt, er stond een harde, gure noordoostenwind en het was bitter koud! We begonnen de dag met een uitgebreide zeevogelsessie bij de Westerslag. Jan-van-Genten en Roodkeelduikers stalen hier de show, die waren constant te zien. Verder waren er diverse Grote Mantelmeeuwen, een Aalscholver met een erg witte buik, er vlogen Zwarte Zee-eenden, Eiders, Drieteenstrandlopers, Rotganzen en Grote Sterns langs. De hoogtepunten werden gevormd door een langsvliegende Grote Pieper die precies éénmaal riep, een beetje lullige waarneming dus, en drie prachtige Kleine Jagers, die dichtbij het strand achter de Kokmeeuwen aan zaten.
Een jonge Zilvermeeuw heeft een krabbetje gevangen.
De melding van een Beflijster in de Tuintjes leverde slechts enkele Goudhaantjes op. Dan maar weer een poging op de Sneeuwgorzen en jawel, nu vonden we ze zonder moeite. Ze lieten zich heel aardig en langdurig zien en er kwam ook nog een mooie Goudplevier vlak langs ons gevlogen. Toch nog maar even terug naar de Tuintjes, waar de harde wind door de struiken joeg, maar waar niettemin de daar aanwezige Bladkoning zich precies eenmaal liet horen en een Vuurgoudhaan zich liet zien.
Na de lunch gelukkig weer een leuke melding: een Morinelplevier ter plaatse langs de Hoofdweg! Die hadden we snel te pakken, de vogel rende opzichtig over het kale veld en was in gezelschap van meerdere Bontbekplevieren.
Ons laatste wapenfeit van de dag was een wandeling bij de camping Sluftervallei, die alleen een Sperwer opleverde. Toen waren we de kou en de wind zat en besloten we om halfvijf dat het genoeg was geweest voor vandaag.
De Morinelplevier van de Hoofdweg.
Op maandag 07 oktober was het droog en aanvankelijk scheen de zon. De wind leek wat afgenomen. We posteerden ons weer aan zee, bij de Westerslag, om daar de laatste paar uur van dit vogelweekend door te brengen. Er zaten circa 50 Drieteenstrandlopers op het piertje. Aanvankelijk leek er weinig actie te zijn, maar ineens vloog er een forse jager vrij dichtbij langs, met een flinke borstpartij: een Middelste Jager! Erg leuk, vonden we, vooral omdat de vogel zich fraai liet zien. We zagen weer meerdere Jan-van-Genten, Zwarte Zee-eenden, Eiders, Grote Sterns en Roodkeelduikers. Er vlogen aardig wat Alk/Zeekoeten langs, zonder dat we er een op soort konden brengen. Dat lukte wel met een fantastisch mooie adulte Kleine Jager, die zich prachtig liet zien. Ook kwamen er nog twee Brandganzen in gezelschap van een Rotgans langs, en kwam er een Goudhaantje uit zee gevlogen dat enige tijd in het raamkozijn van het paviljoen bleef zitten.
Aalscholver op het strand bij Paal 15.
Omdat leuke meldingen uitbleven, besloten we dat het weekend daarmee gedaan was. We reden naar de boot, konden er meteen op en zagen vanaf het achterdek traditioneel weer niets bijzonders. Maar het was weer een fijn en gezellig vogelweekend geweest, met een mooie selectie aan leuke soorten!