vrijdag 18 oktober 2019

18-10-2019: Drie Sneeuwganzen over trektelpost Dakterras

De afgelopen weken zit ik vrijwel iedere ochtend (als het niet regent) een paar uurtjes buiten op ons dakterras om vogeltrek te kijken. Dat levert zo nu en dan leuke soorten op, schaarse soorten voor de regio of indrukwekkende vogeltrek. Zo heb ik een en ander mogen meepikken van de Gaaieninvasie en de laatste dagen zijn de Houtduiven flink op trek en komen er soms aardige groepen van 20-30 vogels voorbij. Eergisteren was een topdag voor Veldleeuweriken en Koperwieken. Qua leuke soorten had ik al dingen als Visarend, Appelvink, Boomvalk, enkele malen een Boomleeuwerik, een paar Grote Zilverreigers, een groep Kruisbekken, een Rosse Vleermuis bij daglicht (gisteren) en vandaag werd mijn geduldige naar boven kijken beloond met een prachtige waarneming, namelijk die van drie overvliegende Sneeuwganzen in een groepje Grauwe Ganzen. De vogels vlogen richting oost en kwamen vrij laag en recht over het dakterras over, zodat ik ruimschoots de gelegenheid had om vast te stellen dat ik niet droomde. En natuurlijk zullen er mensen zijn die onmiddellijk gaan beginnen over ontsnapte of verwilderde vogels, maar ik kan jullie verzekeren: deze drie waren zo wild als wat! (smiley). Hoe dan ook, voor mij betrof het een jaarsoort, een nieuwe regiosoort én een nieuwe dakterrassoort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten