woensdag 5 februari 2020

05-02-2020: Uilen en ander leuk spul

Ransuil, ergens in de Vijfheerenlanden.
Na weken van regen, wind en mist was het vandaag eindelijk weer eens aardig weer. De wind was vrijwel weggevallen en de zon scheen regelmatig. Een mooie dag om weer eens op de fiets te stappen en wat vogeltjes te scoren.
Er werd alweer druk gezongen door een heleboel soortjes, zoals Zanglijster, Heggenmus, Kool- en Pimpelmees, Cetti's Zanger, Winterkoning, Roodborst, Groene Specht, Holenduif, Turkse Tortel, Merel, Boomkruiper et cetera, en de eerste roffels van de Grote Bonte Specht kon ik vandaag ook noteren. Verder werd het een zeer aangename tocht. Ik was de Meerdijk nog nauwelijks opgereden toen ik bij het gemaaltje De Nieuwe Horn even stopte, want daar had ik ooit weleens een IJsvogel gezien. En jawel, er zat een prachtige IJsvogel op een takje langs het water. Toen ik stopte vloog hij naar een tak iets verderop, maar ter compensatie arriveerde er een tweede IJsvogel die naast de eerste ging zitten! Tegelijkertijd hoorde ik een bekende, harde 'tsik'-roep, en verdraaid, daar zat een Appelvink in een boomtop boven de IJsvogels!
Nou, dat was een leuk begin, zeg maar.
Bij Lappenheide zaten de Ooievaars op het boomnest, een kwam er aanvliegen met een tak in z'n snavel. Er waren alweer 10 Kieviten en 2 Scholeksters aanwezig en vier Bergeenden en verder de 'gewone' eendjes, ganzen en reigers.
Flutfoto van de Velduil.
Ik fietste verder en het was een tijdje rustig, tot ik bij Fort Asperen aankwam. Mijn oog viel op een vogel die werd achtervolgd door twee of drie Kauwen, en dat bleek een onvervalste Velduil te zijn! Gelukkig slaagde ik erin een paar, weliswaar slechte, foto's te maken waar de vogel herkenbaar op staat. De uil vloog steeds rondjes met de Kauwen in z'n kielzog, tot hij na een minuut of tien uit het zicht verdween. Nou, tot nu toe mocht ik niet klagen.
Nu fietste ik flink door, want ik wilde de Ravenplek checken. Onderweg langs de Nieuwe Zuiderlingedijk hoorde ik een Waterral, en daar kwam ook toevallig Johan Jansen voorbij rijden, die op weg was naar de Biesbosch. We maakten even een praatje en terwijl we dat deden kwam er een vrouw Blauwe Kiekendief over vliegen, ook al een leuke jaarsoort! Johan deed me nog een tip aan de hand over een Ransuilenplek, die ik later die morgen zou checken.
Bij de Ravenplek was het stil. Hoewel, de Cetti's Zanger zong er en dat deed ook een Matkop, terwijl een druk roepend mannetje Rietgors nog een jaarsoort was. Maar de Raven zijn, vermoed ik, toch verhuisd naar het Lingebos.
Op de terugweg reed ik even langs de Ransuilenplek, en jawel, mijn geluk kon niet op vandaag. Minstens vijf Ransuilen keken me enigszins verbaasd aan, en twee lieten er zich fotograferen. Zo, dat was een mooie afsluiter van dit prachtige vogelochtendje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten