maandag 25 januari 2021

25-01-2021: Toendrarietganzen, een onverwachte surprise

Vandaag ben ik met Cilja en hondje Chico een stukje gaan rijden. Het was lekker weer en bij het gehucht Est hangt al een tijdje een Jufferkraanvogel rond, samen met een groep Ooievaars. Dat leek ons wel een leuk doel, temeer daar we nog nooit in die contreien waren geweest. Eenmaal ter plaatse bleken er inderdaad Ooievaars rond te stappen, en ook een Grote Zilverreiger liet zich zien. Er zat tevens een flinke groep ganzen, die voornamelijk bestond uit Kolganzen, maar er zaten ook Toendrarietganzen tussen! Dat was een heel leuke surprise, want dit is een soort die ik tijdens mijn reguliere fietstochtjes door de streek niet snel te zien zal krijgen. De Jufferkraan vonden we helaas niet, maar de rietganzen maakten alles goed. 

Overigens ben ik gisteren nog naar de Nieuwe Zuiderlingedijk gefietst om te checken of de Raven misschien alweer op hun broedplaats aanwezig zijn. Dat was helaas niet het geval, maar wel vond ik er een Witgat, ook een fijne jaarsoort. En nog eerder de afgelopen week had ik tijdens een fietstocht mijn eerste Zanglijster van het jaar. Trouwens, de eerste Merels zingen ook alweer, het voorjaar komt eraan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten