zaterdag 11 september 2021

11-09-2021: Een laat broedgeval van Gierzwaluwen

Als groot Gierzwaluwenliefhebber ben ik natuurlijk erg blij met het feit dat deze prachtige vogels jaarlijks bij ons onder de dakpannen broeden. Vroeger zat het nest meestal vlak boven ons bed, zodat we het vertrek en de aankomst van de oudervogels en het gepiep van de jongen op de voet konden volgen. Tegenwoordig zitten ze bijna helemaal bovenin, vlakbij de nok. Niettemin is het hele gedoetje redelijk te volgen. Vanaf ons dakterras kunnen we de ouders het nest in en uit zien vliegen en vanaf ons bovenste balkonnetje horen we de jongen roepen. Dit jaar heeft ons Gierzwaluwenpaar blijkbaar besloten om er nog een extra nestje tegenaan te gooien, want op het moment dat ik dit schrijf zit er nog altijd een nest met jongen onder onze dakpannen! Het is dus heerlijk lang genieten van de Gierzwaluwen dit jaar! Ik ben benieuwd of we het uitvliegen van de jongen zullen kunnen aanschouwen, of dat ze misschien op een dag gewoon weg zijn. Ik hoop natuurlijk op het eerste!

P.s.: Maar helaas is het het laatste geworden. 11-09 was de laatste dag waarop ik ze heb gezien en/of de jongen heb gehoord. De dagen erna geen spoor meer. Dus ofwel de jongen zijn op de 12e uitgevlogen, of het nest is in de steek gelaten, hoewel ik daarvoor niet echt een goede reden kan bedenken. Ik hou het erop dat ons Giertjesgezinnetje nu onderweg naar Afrika is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten