maandag 7 september 2020

07-09-2020: Ritje naar Everdingen

 

Een van de IJsvogels in de haven van Leerdam

De najaarstrek begint nu echt op gang te komen. De afgelopen dagen had ik nogal wat Boeren-, Oever- en Huiszwaluwen overtrekkend, en ook de Gele Kwikstaarten gaan nog steeds door. Gisteren had ik ook de eerste Grote Gele Kwikstaart, en ook de eerste Boompieper en Graspieper zijn alweer over komen vliegen. De IJsvogeltjes laten zich nog steeds vrijwel iedere ochtend zien, en vanmorgen ging er even eentje leuk voor zitten, al heb ik de foto wat moeten oppoetsen. Er kwam ook nog een vreemde snuiter overvliegen vanmorgen: een Valkparkiet! Na het ontbijt zijn Cilja en ik even naar de uiterwaarden van Everdingen gereden en hebben er een stukje gewandeld. Dat was erg leuk, met onder meer veel Lepelaars, wat Grote Zilverreigers, een Waterral, een Zwarte Ruiter, veel Watersnippen, een jagende Sperwer, een Roodborsttapuit en zo nog wat leuke vogels. Ook nog een paar Icarusblauwtjes gezien, die nog een vlinderjaarsoort waren. Recent heb ik ook nog een paar keer Lappenheide bezocht. Ik had daar laatst twee Casarca's, en gisteren een aantal gewonere soorten, waaronder een Slobeend die zich leuk liet fotograferen.
Slobeend bij Lappenheide

Geen opmerkingen:

Een reactie posten