donderdag 7 november 2019

07-11-2019: Het trekt nog steeds

Gaai in de haven van Leerdam.
De grootste bulk aan vogels is nu wel doorgetrokken. Toch vliegt er nog steeds van alles, zij het in kleinere aantallen. De afgelopen dagen had ik nogal eens Kepen tussen de steeds schaarser wordende doortrekkende Vinken. Vandaag was ineens weer een goede Kramsvogeldag met diverse flinke groepen. Enkele Koperwieken zijn ter plaatse, alsmede minstens 10 Merels. Een Grote Lijster vloog over. Ook kwam er een groep van 20 Veldleeuweriken door en nog wat kleinere groepjes Houtduiven. Af en toe vliegen er groepen Kolganzen over, zo had ik vanmorgen een groep van 50 stuks.
50 Kolganzen naar zuid
De afgelopen dagen probeer ik wat foto's te maken van de vogels die zich laten zien of overvliegen, daar heb ik nu wat tijd voor. Op het hoogtepunt van de trek kom je daar gewoon niet aan toe, dan zit je constant te tellen. Van de lokale vogels zijn nog steeds de Grote Gele Kwikstaart en de Cetti's Zanger present, en de laatste dagen huizen er veel lijsterachtigen in de bomen en bosjes rond de haven. Het aantal Aalscholvers dat er rondhangt, groeit ook. Een paar dagen terug waren het er zelfs 12.
Een vaste gast in herfst en winter: de Roodborst, een van de weinige vogels die nog zingen
Leuk was, dat ik eergisternacht voor het eerst sinds tijden de Bosuil hoorde roepen rond ons huis. De laatste keer was ergens in 2018. We hebben wel jaren gehad dat we de uil zowat iedere nacht hoorden, maar dat is alweer een aantal jaartjes geleden. Tot de leuke waarnemingen behoort ook de Barmsijs (soort/ondersoort niet vast te stellen) die gisteren over het dakterras vloog. Intussen staat mijn dakterraslijst (soorten die ik op of vanaf ons dakterras heb gezien) op precies 100 soorten voor 2019!
Koperwiek tussen herstbladeren
Een dagelijkse dakterrasgast: de Turkse Tortel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten