zondag 6 januari 2019

06-01-2019: Bijna niks

Ik schreef laatst al eens dat het ontzettend stil is met vogels in de regio. Vandaag werd dat nog eens bevestigd. Het was aardig weer, dus ik besloot om weer eens richting Rhenoy en Beesd te fietsen, iets wat ik ieder jaar wel een keer doe. Onderweg kijk ik dan ook altijd even bij het dierenparkje De Paaij, waar altijd wel wat escape-Kwakken fotogeniek zitten te zijn.
Maar vandaag was het stil. Erg stil. Terwijl ik nog zoveel doodgewone jaarsoorten moet hebben. Maar geen Putter, Heggenmus, Zanglijster of Ooievaar liet zich zien of horen. Toen ik bij De Paaij arriveerde en zelfs (voor het eerst) de escape-Kwakken het lieten afweten, werd het wel een erg trieste bedoening.
Toch fietste ik nog wat verder en onderweg naar Beesd vloog er ineens een Witte Kwikstaart over me heen. Joepie, een jaarsoort! Dat gaf de burger moed en ik besloot door te fietsen naar de Mariënwaard, waar het ook al doodstil was en ik slechts een flard van een Putter-roepje scoorde en verder niks, afgezien van een Boomklever, wat nog wel leuk was.
Ik fietste terug naar De Paaij, waar ook nu geen Kwakken zaten, ook niet in de slenkjes en slootjes in de omgeving, en teleurgesteld droop ik af. In het dorpje Rhenoy ineens toch nog iets leuks: een Grote Lijster vloog roepend over me heen en dat is er een die ik niet al teveel zie in een jaar. Fietsend richting Leerdam vloog er nog een Sperwer langs die achter een klein vogeltje aan zat, jaarsoort nummer vier. En zo werd de dag op het nippertje toch nog min of meer gered.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten