vrijdag 1 januari 2016

01-01-2016: Een nieuw vogeljaar!

Adulte Pontische Meeuw bij De Waaij
Het is alweer 2016. Een heel nieuw jaar staat klaar om vol gevogeld te worden, dus zoals gewoonlijk ging ik vandaag meteen maar aan de slag, traditiegetrouw met een fietsrondje door mijn eigen streek. Vanmorgen om negen uur vertrok ik. Het was knap mistig, maar dat mocht de pret niet drukken. 's Morgens vroeg, toen ik om 06:00 uur ons hondje Chico uitliet, hoorde ik de Bosuil al zingen, dus dat was een prachtige eerste soort voor 2016. Ik fietste eerst maar eens richting Lappenheide. Er kwamen groepen Kolganzen over die roepend naar het zuiden vlogen. Diverse Groene Spechten riepen en een hele serie normale soortjes vulden het notitieboekje. Bij Lappenheide was er weinig zicht, maar wel zaten er onder meer drie Kieviten en een groep Smienten. Iets verder richting Acquoy zat er zowaar een Witte Kwikstaart te zingen op het dak van een schuur. Op de bekende plek zat gelukkig een van de Steenuiltjes in een boom te suffen, en ook werd de boomgaard bezocht door vele Kramsvogels. Bij Fort Asperen weer een leukerd: een IJsvogel zat op een muurtje bij het sluisje. Ik probeerde de Nieuwe Zuiderlingedijk nog, maar het trok steeds meer dicht en ik zag zowat geen hand voor ogen meer. Wel vond ik nog een Grote Zilverreiger. Dan eerst maar thuis een bakkie doen met een oliebol.
Een paar uur later was het helemaal helder en fietste ik via het fietspaadje dat evenwijdig aan de Diefdijk loopt naar De Waaij en het plasje langs de snelweg. Hier vond ik snel wat ik zocht: een Pontische Meeuw, een adult nog wel. Een Ooievaar was present op het terrein van het vuilverwerkingsbedrijf. Ik wilde nog verder, naar de uiterwaarden, maar het trok ineens opnieuw helemaal dicht, zodat ik maar naar huis fietste. Op de terugweg nog een fraai Sperwer-vrouwtje. Ik kwam thuis met 60 soorten op de nieuwe jaarlijst, voorwaar een goed begin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten