zaterdag 15 april 2017

15-04-2017: Iberische Tjiftjaf, Roodhalsfuut en voorjaarsvogels.

De Roodhalsfuut in zomerkleed van het Valkenburgse Meer.
Om tien over half negen arriveerde ik vanmorgen in Leiden, waar mijn vrienden Koert en René al op me stonden te wachten voor een dagje lekker vogelen. Het weer was het niet helemaal vandaag: veel wind uit het westen en aanvankelijk nog wat regen. Bovendien was het koud. Maar toch zou er een leuke set jaarsoorten uitkomen vandaag.
We begonnen bij het Valkenburgse Meer, waar al een tijdje een Roodhalsfuut in zomerkleed verblijft. Nu is het voor mij al zeker 25 jaar geleden dat ik zo'n beest in zomerkleed heb gezien, dus dat was een goede reden om deze lekkere jaarsoort eens op te zoeken. Hij was snel gevonden. Aanvankelijk zat hij ver weg, maar we konden hem op het laatst toch aardig dicht benaderen. Helaas waren de omstandigheden niet ideaal voor prachtplaatjes, maar hij staat er toch redelijk op.
Daarna was het op naar Noordwijk, waar al een week of zo een Iberische Tjiftjaf zingt. En dat deed hij ook vandaag. De vogel liet zich prachtig horen en ook zien. So far so good!
Een Gewone Pad in Meijendel.
We besloten bij Katwijk een tijdje over zee te gaan kijken omdat er gisteren veel Dwergmeeuwen waren gezien. Maar bij Katwijk vloog er vandaag niet een, helaas. Wel een paar Visdieven voor de jaarlijst en vijf Rotganzen naar noord, maar daar bleef het bij.
Snel door naar Meijendel dan, voor een duinwandeling richting Krooneend, Roerdomp en wat zich verder zou aandienen. Bij het uitstappen van de auto zong er al een Nachtegaal, dus dat was een goed begin. Lopend langs het fietspad hoorde ik een Kuifmees, die zich even later heel fraai liet zien. Bij de eerste plas water zwommen vijf Krooneenden, die waren een makkie vandaag. Later vonden we er nog twee, in een andere plas. We gingen verder met een Glanskop die zich liet horen en zien.
Roodhalsfuut.
Er zong een Boomleeuwerik, weer een jaarsoort voor mij. Een Gewone Pad kruiste ons pad en liet zich mooi fotograferen. De laatste jaarsoort voor vandaag was de Gekraagde Roodstaart, die zich wel liet horen maar niet liet zien. Toen was het hoog tijd voor de lunch, waarna we op huis aan gingen. Het was weer een lekker dagje geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten