donderdag 14 april 2016

14-04-2016: De jaarsoorten stromen binnen.

Zonsopkomst in de mist bij De Geeren, Acquoy.
Vanmorgen om halfzeven zat ik alweer op de fiets. Het doel was deze keer Everdingen, waar ik in de uiterwaarden hoopte nog wat jaarsoorten te kunnen scoren. Het zou een productief ochtendje worden.
Maar eerst was er een tegenvaller: ik was Leerdam nog niet uit of ik kwam in de mist terecht. Soms zag je zowat geen hand voor ogen en dat was natuurlijk niet de bedoeling. Toch fietste ik maar door in de hoop dat de grijze soep snel zou oplossen, en dat bleek een wijs besluit.
Rietzangers waren alweer volop aanwezig vandaag.
Ik nam het fietspaadje dat evenwijdig aan de Diefdijk loopt en bij Het Wiel zong mijn tweede Koekoek van 2016. Even verderop, ter hoogte van De Geeren, volgde een verrassing: een Grasmus zat fanatiek te zingen. Daar had ik nog niet echt op gerekend, want meestal heb ik ze pas in de derde week van april. Omdat ik door de mist toch alleen maar kon luisteren en vrijwel niets kon zien, fietste ik door en binnen no time was ik op de Diefdijk, waar het zicht tijdelijk iets beter was en dat leverde me twee Ringmussen op. Tot mijn grote geluk verdween de mist onverwachts als sneeuw voor de zon toen ik de uiterwaarden naderde en vlak voor de rotonde hoorde ik alweer een leuke jaarsoort: er zat een Zwarte Roodstaart te zingen op het dak van een boerderij.
De Winterkoninkjes gingen flink tekeer.
Bij de eerste stop langs de uiterwaarden was het opnieuw raak. Een Groenpootruiter stapte er rond en twee Visdieven vlogen over, allebei mijn eerste voor 2016. Ik maakte een lekkere wandeling om de uiterwaarden heen en zag leuke dingen, zoals een derdejaars Geelpootmeeuw, minstens dertig Knobbelzwanen, het paar Roodborsttapuiten, drie Kleine Plevieren en alle 'normale' soorten die er huizen.
Ook de Fitis liet van zich horen.
Ik vermaakte me een tijdje met het fotograferen van onder meer Fitis, Rietzanger, Winterkoning, Rietgors en de Geelpootmeeuw en fietste vervolgens weer terug over de Diefdijk. Bij het ruige terreintje achter De Waaij ging ik even zitten om te luisteren en jawel, na enkele minuten begon de vogel waarop ik hoopte te zingen: de Sprinkhaanzanger, jaarsoort nummer vijf voor vandaag. Eenmaal weer op het fietspaadje zag ik op een paal in de sloot ineens een kleine bruine zangvogel zitten. Een pieper of zo, dacht ik, maar toen ik stopte en de kijker richtte zat er een vrouwtje Roodborsttapuit! Een vreemde plek voor zo'n beest, op een paal in de sloot, maar even later vloog ze het veld op, dat er best geschikt uitzag voor deze soort. Wie weet komt het tot een vestiging.
Vrouwtje Roodborsttapuit op paal in sloot.
Nog waren de verrassingen niet op. Nabij De Geeren vlogen er ineens twee Witgatjes op uit de slootkant en bij Het Wiel zong de Cetti's Zanger, waarschijnlijk de vogel die er vorig jaar ook al zat. En ineens hoorde ik jaarsoort nummer zes: de Nachtegaal! Hij zat iets verder weg in de bosjes langs een sloot, maar liet zich luid en duidelijk horen, zoals het een Nachtegaal betaamt. Zo werd het, na een mistig begin, een heerlijke ochtend vol met jaarsoorten.
Winterkoning.

2 opmerkingen: