vrijdag 8 april 2016

08-04-2016: Voorjaarssoorten scoren.

Na ettelijke mislukte pogingen vond ik vandaag toch de Patrijzen van Hagestein.
April en mei zijn de maanden dat je als vogelaar vol aan de bak moet om de arriverende zomergasten te vinden. Nou ja, je moet niets natuurlijk, maar persoonlijk vind ik dat een erg leuke tijd en het is ieder jaar weer genieten als ik de eerste van een bepaalde soort weer zie of hoor. Vanmorgen ging ik met het eerste licht per fiets op weg naar de uiterwaarden van Everdingen. Net buiten de Leerdamse bebouwing trof ik de Blauwborst die daar ieder jaar zit langs de Linge: mijn eerste van 2016. Er zouden er nog twee volgen vandaag. Een langs het fietspaadje evenwijdig aan de Diefdijk, waar ook een Zwartkop zong, evenals vele Tjiftjaffen en Fitissen, en waar ik mijn tweede Rietzanger van het jaar vond.
Een Nijlgans staat er op z'n gemakkie bij.
Langs de Diefdijk, in de omgeving van De Waaij, vlogen er Boerenzwaluwen en Witte Kwikken over en een Ooievaar was ter plaatse. In de uiterwaarden was het aanvankelijk nogal nevelig. Er liepen vele Kluten, maar de gisteren gemelde Zwartkopmeeuwen, Lepelaars en Groenpootruiter waren onvindbaar. Wel weer een Blauwborst, Boeren- en Oeverzwaluw, een man Zomertaling en mijn eerste Purperreiger van 2016 kwam aangevlogen en landde in een plasje. Leuk! Er zaten zowel Britse als Noorse Kleine Mantelmeeuwen te rusten, drie Kneutjes vlogen over en ik hoorde mijn eerste Gele Kwikstaart van het jaar roepen, maar kon hem niet lokaliseren. Wel zag ik een man Pijlstaart en baltste er een Kleine Plevier.
Ik twijfelde, maar besloot toch nog een keer richting Hagestein te fietsen. Die vermaledijde Patrijs zou er toch een keer uit moeten komen. Ik kreeg geen spijt van het extra ommetje. Eerst zag ik al een IJsvogel langs de Lek zitten, even later zong er een man Roodborsttapuit op een plek waar ik 'm nog nooit eerder zag en toen: yes! Twee Patrijzen stonden roerloos af te wachten tot ik voorbij zou zijn gefietst. Maar ik stopte en kon een paar aardige plaatjes van ze schieten. Toen ik daarmee klaar was kwam er nog een groepje Brandganzen over gevlogen met daarbij twee Indische Ganzen. En zo kon ik met vijf jaarsoorten op zak de lange terugtocht aanvaarden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten