maandag 20 april 2015

20-04-2015: Vlinders en de eerste libel

Grote Canadese Gans op de Linge bij Vogelswerf.
Vanmorgen vertrok ik rond elf uur op de fiets met de bedoeling om naar vlinders te gaan zoeken en mogelijk de eerste libellen. Het was prachtig zonnig weer met niet al teveel wind en een temperatuur van ongeveer 15 graden, dus dat moest kunnen lukken. Uiteraard lette ik ook op vogels, maar daarvan vond ik vandaag geen nieuwe of bijzondere soorten.
Langs de Horndijk stuitte ik direct al op een Klein Geaderd Witje en een drietal Grote Koolwitjes en die laatste was een jaarsoort. Even verderop twee Bonte Zandoogjes, waarvan ik er laatst al een tegen ons huis zittend had gevonden. Net om de hoek langs de Meerdijk vloog het eerste mannetje Oranjetipje. Een tweede exemplaar vond ik langs de Nieuwe Zuiderlingedijk. Ook daar weer veel Groot Koolwitjes en Klein Geaderde Witjes. Een Dagpauwoog liet zich mooi fotograferen. Op een plek langs de Nieuwe Zuiderlingedijk waar ik vaak even een wandelingetje maak, zong nu een Nachtegaal en vond ik mijn eerste libellensoort van het jaar: een Vuurjuffer! Heerlijk dat ze er ook weer zijn.
Dagpauwoog langs de Nieuwe Zuiderlingedijk.
En nog een Grote Canadese Gans.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten