woensdag 3 februari 2016

03-02-2016: Nonnetjes

Blauwe Reiger en Grote Zilverreiger, gezellig samen op stap bij Lappenheide.
Het dreigde vanmorgen zomaar even aardig weer te worden, dat wil zeggen zonder de regen en wind waarmee we de laatste tijd worden doodgegooid, dus ik zag mijn kans schoon om er even op de fiets uit te gaan teneinde wat vogels te scoren in de eigen regio. Gisteren was weliswaar de Amerikaanse Tafeleend weer teruggevonden in Groningen, een potentieel nieuwe soort voor Nederland, maar al snel bleek dat de vogel drie beschadigde handpennen en een ontbrekende staartpen heeft, zodat ik vermoed dat ik ook zonder de lange reis naar Groningen te maken aan de goede kant van de discussie sta.
De Smient liet zich vandaag leuk fotograferen bij Lappenheide.
Ik had het vandaag vooral voorzien op het Nonnetje, zo'n wintergast die ik eigenlijk maar weinig tegenkom. Met geluk een of twee keer per jaar. En aangezien het alweer februari is, zou het een fijn idee zijn om 'm weer in de tas te hebben. In de uiterwaarden zijn ze de laatste tijd niet meer gemeld, dus ik gokte op de Linge. Maar eerst even langs Lappenheide om te kijken of daar heel misschien alweer Grutto's zouden staan. Die waren er nog niet, maar wel was het genieten van allerlei eendensoorten, die nu op hun mooist zijn: Wilde -, Slob-, Kuif-, Tafel- en Bergeend, Smient, Wintertaling en Pijlstaart waren aanwezig en sommige van deze soorten lieten zich ook nog eens leuk fotograferen. Er zwommen ook flink wat Kolganzen, een Grote Zilverreiger stapte rond in gezelschap van een Blauwe en een Scholekster stond op een strandje te rusten.
Mannetje Wilde Eend. Een doodgewone vogel, maar wat zijn ze nu mooi.
Ik fietste verder naar Aqcuoy, waar ik op de bekende plek keek of er Steenuilen zaten. Die waren er helaas niet, wel had men een gloednieuwe Steenuilenkast opgehangen, zodat de uiltjes misschien lekker binnen zaten. Er waren enkele Ringmussen in de boomgaardjes aanwezig. Ik fietste verder langs de Langendijk, waar Holenduiven zongen en een Waterral riep vanuit het riet tegenover Fort Asperen. Ik had me voorgenomen om de Nieuwe Zuiderlingedijk af te fietsen en aan het eind daarvan een stukje Linge te doen voor de Nonnetjes. Maar ter plekke nam ik een andere beslissing: ik ging meteen over het sluisje linksaf en volgde daar de Linge een tijd, alvorens de polders bij Asperen in te duiken.
Een Buizerd nabij Asperen.
Dat bleek geen slechte beslissing te zijn. Weliswaar vond ik in de Linge geen Nonnetjes, maar wel stuitte ik op een paartje van de gewenste soort in de gracht rond het Geofort, waar ook altijd wel leuke vogels zitten. Er zat ook een IJsvogel op een rietstengel en een mannetje Rietgors dat alweer een beetje in zomerkleed kwam. Ook vloog er een Veldleeuwerik over. Nu het Nonnetje binnen was, kon ik op mijn gemak de wei- en bouwlanden rond Asperen af fietsen. Ik vond nog een Waterpieper, opnieuw een groep Sijsjes, zes Ooievaars en enkele Buizerden. Geen jaarsoorten meer dus, maar met de Nonnetjes was ik dik tevreden. Op de terugweg stopte ik nog een keer bij Lappenheide, waar ik me nog even fotografisch uitleefde op de eenden en de reigers.
Smientenpaar.
Wilde Eendenpaar.

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ter info: de Amerikaanse tafeleend is met tientallen te vinden in het Kardinge gebied in Beijum (Groningen).
    Met vriendelijke groet,
    Chris Lammers.

    BeantwoordenVerwijderen