vrijdag 15 februari 2019

15-02-2019: Lente in de lucht!

Chileense Smient, vergezeld door drie Smienten.
Het is vandaag een beetje lente, want de zon schijnt, het is vrijwel windstil en de temperatuur zit in de dubbele cijfers! Kortom, heerlijk weer om een fietstocht te maken. Maar de vogeldag begon vanmorgen vroeg al, toen ik vanuit mijn bed onder meer de Merel en de Zanglijster hoorde zingen. Rond halfnegen zat ik op de fiets en ik begon bij Lappenheide, waar vandaag behalve 22 Kieviten ook een Scholekster aanwezig was. Het mannetje Chileense Smient was ook nog aanwezig en liet zich nog iets aardiger fotograferen dan twee dagen geleden. Een Veldleeuwerik vloog roepend over en dat was mijn enige jaarsoort voor vandaag. (Overigens had ik gistermiddag tijdens het uitlaten van Chico mijn eerste Tjiftjaf van het jaar in een tuin vlakbij ons huis).
De Ooievaars waren lekker aan het klepperen en toen ik later vandaag nog even terugkwam bij de plas vlogen er nog twee andere over. Ook een Grote Zilverreiger meldde zich bij het plasje.
En nogmaals de Chileense Smient.
Ik fietste verder naar Acquoy, waar de Steenuiltjes wederom onvindbaar waren. Via de Langendijk reed ik naar Fort Asperen en verder, de Nieuwe Zuiderlingedijk op. Ik fotografeerde een Spreeuw bij Asperen en reed vervolgens helemaal door tot aan de Ravenplek, onderweg onder meer een zingende Matkop scorend. Ik hoefde niet lang te wachten, want in ieder geval één Raaf riep vrijwel constant vanuit het bosje waarin ze vorig jaar ook steeds zaten, en ik hoop en verwacht eigenlijk dat ze daar broeden. Dat zou leuk zijn! Ook de Cetti's Zanger die hier al een tijd huist, zong fanatiek.
Daarna ging ik een tijdje op het bankje aan de Linge bij Vogelswerf zitten en daar zong aan de overkant vanuit de ruigte nog een Cetti's Zanger. 
Spreeuw.
Ik fietste terug langs de Tiendweg (na nog even naar de Raven te zijn geweest en er eentje te hebben zien vliegen) en fotografeerde een vage, donkere fazantachtige, die nog even uitstaat op het forum van Waarneming.nl. Later hopelijk meer. Er vlogen nog een paar Sijzen over, en verder gebeurde er niet heel veel meer. Ik ging nog even langs Lappenheide en daar stond de Chileense Smient nu te grazen tussen de Meerkoeten, maar verder was er daar niet veel veranderd.
Nijlgans.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten