woensdag 13 februari 2019

13-02-2019: Vreemde snuiter bij Lappenheide

Roek!
Vandaag maar weer eens een klein rondje op de fiets gedaan: Lappenheide, Acquoy, over de Langedijk naar Fort Asperen en over de dijk weer naar huis.
Er was bij Lappenheide wat meer te beleven dan de afgelopen tijd: behalve dat het paar Ooievaar alweer op het nest zat, zaten er erg veel Grauwe Ganzen op de plas en bevonden zich er ook nogal wat Smienten, een paar Wintertalingen, Krakeenden, Kuifeenden, Tafeleenden en Slobeenden, en toen ik op de terugweg nog een keer ging kijken stonden er ineens ook 65 Kieviten.
Ik scande de Smienten zoals gewoonlijk op Amerikaanse en mijn oog viel op een vreemde snuiter die daarvan wel iets weg had, maar die ik toch onmiddellijk herkende als mannetje Chileense Smient, een escape uiteraard, want zo'n beest komt natuurlijk niet helemaal vanuit Zuid-Amerika naar het plasje van Lappenheide gevlogen. Maar ik vond hem toch best leuk, zo voor de afwisseling.
Helaas waren de Steenuiltjes weer onvindbaar en intussen betwijfel ik echt of ze daar nog wel ergens rondhangen. Wel liet een baltsende Roek zich leuk fotograferen, zij het tegen de grijze lucht, zodat ik flink moest overbelichten en het eigenlijk meer een zwart-wit-plaatje is geworden.
Op de terugweg hoorde ik nog een Cetti's Zanger pakweg tegenover Lappenheide, maar waarschijnlijk is dat toch dezelfde die ik hier thuis regelmatig hoor.
Het mannetje Chileense Smient.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten