dinsdag 29 mei 2018

28-05-2018: Kwak over het dak!

Op de vijfheerenlandenapp werd vanavond een Roodpootvalk over Vianen gemeld die in zuidoostelijke richting leek af te drijven. Ik besloot ook maar een tijdje buiten te gaan zitten en omhoog te kijken. Er waren immers de afgelopen dagen de meest gekke rovers opgedoken, zoals Bastaardarend, Lammergier en Vale Gier.
Geen rovers voor mij, maar na een stief uurtje kijken zonder veel resultaat zag ik om tien over zeven ineens een kleine, gedrongen reiger cirkelen, ver weg, ergens tussen Heukelum en Asperen. Kwak of Roerdomp, dacht ik meteen, en haalde snel de 15x Swarovski-kijker erbij. Gelukkig vond ik de vogel terug en beter nog: hij kwam langzaamaan steeds dichterbij, tot ik kon vaststellen dat het om een adukte Kwak ging! Wat een fantastische nieuwe dakterras- en regiosoort weer! Ik mag gerust stellen dat ik dit jaar veel geluk heb met overvliegend spul over ons eigen dakterras. De Kwak verdween uiteindelijk, na minutenlang rondjes te hebben gedraaid, in een rechte lijn naar het westen en verdween daar uit beeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten