vrijdag 4 mei 2018

04-05-2018: Regionale Raaf op de plaat

Paartje Krakeend bij Lappenheide.
Nog twee soorten had ik nodig om aan de 200 jaarsoorten te komen, en omdat het opnieuw fraai weertje was vandaag, ging ik er rond halfnegen op uit. Ik maakte het rondje Lappenheide-Acquoy-Nieuwe Zuiderlingedijk-Heukelum en weer terug. Het was heerlijk fietsweer en allerlei vogels deden hun best. Ze zongen erop los, lieten zich mooi zien en/of wilden graag fotomodel zijn, zoals de Krakeenden hierboven. Maar een jaarsoort kwam er vooralsnog niet uit.
Pas toen ik via het weggetje langs de tennisclub van Heukelum weer naar de dijk fietste, hoorde ik een geluidje waarop ik erg gespitst was: Grauwe Vliegenvanger! En jawel, even later kwam het vogeltje in de kijker, zittend in een kale boomtop. Jammer genoeg vloog hij weg net toen ik mijn camera in gereedheid had.

Jaaa, de Raaf van de Nieuwe Zuiderlingedijk!
Ik zat een tijdje op het bankje nabij Vogelswerf en genoot van onder meer vier Zwarte Sterns, een zingende Nachtegaal en idem Cetti's Zanger. Na een tijdje fietste ik terug de Nieuwe Zuiderlingedijk op en reed nog even de Tiendweg op. Ineens hoorde ik een vreemd geluid en zag dat het gemaakt werd door een grote donkere vogel die in een boomtop zat: de Raaf! Wat een geluk, hij is er dus nog steeds! Even later vloog hij uit het bosje, bijna over me heen, maar het lukte me in de gauwigheid niet om een foto te maken. De vogel vloog helemaal over de dijk, maar niet veel later kwam hij terug en vloog over het bosje waar hij eerder uit was gevlogen. Nu kreeg ik hem wel op de foto, maar alleen van de achterkant, zodat je er nog geen fluit aan zag. Maar na nog een paar minuten kwam de Raaf opnieuw uit het bosje gevlogen en nu kreeg ik hem wel één keer scherp en goed op de plaat. Pff, eindelijk! Want zo'n regionale zeldzaamheid wil je natuurlijk wel gedocumenteerd hebben.

Wijfje Wilde Eend met pul, Lappenheide.
Ik fietste rustig aan terug, maar de soorten waarvan ik hoopte dat een ervan mijn 200e zou worden (Snor of Bosrietzanger), lieten zich niet horen. Nou ja, lang zullen ze niet meer op zich laten wachten. Ook op de terugweg nog even bij Lappenheide gekeken, maar daar was verder niet veel veranderd. Wel liet een Kleine Plevier zich leuk fotograferen.

Kleine Plevier bij Lappenheide.
Zanglijster te Acquoy.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten