zondag 14 januari 2018

14-01-2018: Nieuwe dakterrassoort: Zwarte Ooievaar!

Vanmorgen ben ik even met Cilja naar de uiterwaarden gereden in de hoop daar de Baardmannetjes te kunnen oppikken. Maar toen we er aankwamen stond het water zo hoog dat een groot deel van het riet half of helemaal onder water stond. Ik liep een eindje het gebied in, maar het pad was ook nog een grote modderpoel en de moed zonk me snel in de schoenen. Wel vloog er nog een Waterpieper roepend op. De Baardmannen komen een andere keer wel, besloot ik.
Dus reden we wat verderop en zagen twee Steenuiltjes in hun bekende knotwilg zitten en bij de stuw van Hagestein scoorde ik nog twee Dodaarsjes, een jaarsoort.
's Middags rond kwart over twee liep ik even het dakterras op met Cilja's kijkertje, het was immers zonnig weer met zuidoostenwind en de tijd is goed voor doortrekkende Rode Wouwen, dus wie weet. Ik keek omhoog naar het zuiden, het westen, het noorden, het oosten... Hé, wat gaat daar voor een joekel? Een Zwarte Ooievaar! Overduidelijke 'ooievaar', laag vliegend, pal naar noord. Zwarte nek, borst en vleugels, witte oksels en buik. Ik kon mijn ogen niet geloven, het is immers januari en die beesten worden geacht in zuidelijke streken te verkeren!
Wel is er de afgelopen tijd ook eentje ergens in Friesland en Overijssel gezien. Dezelfde vogel misschien?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten