dinsdag 2 januari 2018

02-01-2018: De kop is er weer af

Het vogeljaar 2018 is begonnen! Uiteraard stond ik gisteren al vroeg op ons dakterras om de eerste gewone soorten in te rekenen. We moesten gisteren op bezoek bij familie in Hillegom, dus onderweg daarnaartoe noteerde ik ook nog wat soorten.
Vanmorgen hebben Cilja en ik ons traditionele autoritje door de streek gedaan. Via de Diefdijk reden we naar de polders bij Everdingen, waar weer Kleine Zwanen huizen. We vonden ze snel, hoewel ze ver weg op het land zaten. In de uiterwaarden zelf deed ik een snelle poging op de Baardmannetjes, maar die lieten zich horen noch zien. Wel wat eendensoorten voor de jaarlijst: Bergeend, Slobeend en Wintertaling lieten zich zien. Een Wulp riep vanuit de verte en Cilja vond een Gaai voor me.
Ons volgende doel was het Steenuiltje langs de dijk en gelukkig zat hij vandaag op z'n plek. We reden nog een stukje, naar Vianen en van daar naar Lexmond, waar we de dijk weer opreden. We vonden nog leuke plekjes met veel eenden, Smienten met name, maar er zaten verder geen jaarsoorten tussen.
's Middags wandelde ik over de Zuiderlingedijk naar het kasteelbos van Heukelum en zag leuke jaarsoorten, zoals Kramsvogels en minstens 75 Koperwieken. Een Matkop liet zich mooi zien bij het kasteelbos en de grootste verrassing waren twee Goudvinken die in het bosje vlak voor het eigenlijke kasteelbos zaten te roepen. Eén ervan liet zich ook heel mooi zien. Deze soort had ik pas eenmaal eerder in de regio, een goeie dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten