donderdag 1 juni 2017

01-06-2017: Gevlekte Witsnuitlibel, een nieuwe soort!

De Gevlekte Witsnuitlibel was een gloednieuwe libellensoort voor mij.
Ik besloot vandaag een dagje Amsterdamse Waterleidingduinen te doen met als hoofddoel de Gevlekte Witsnuitlibel, die daar regelmatig wordt gezien bij een paar plasjes en die voor mij nog een gloednieuwe libellensoort zou zijn. Om half zeven de trein gepakt en om half negen liep ik de duinen in bij Panneland. Al snel merkte ik dat er a) bijzonder weinig vlinders vlogen en b) er bijzonder veel Gewone Oeverlibellen aanwezig waren. Van die laatste soort, en van de Viervlek, heb ik er vandaag vele honderden gezien.
Het kostte enige moeite om bij een plasje te geraken waar de laatste tijd de Gevlekte Witsnuiten werden gezien. Later bleek dat ik de moeilijke route had genomen, tussen riet en duindoorns door, terwijl er ook een doodsimpele route is over een breed pad. Enfin, ik vond het plasje uiteindelijk, en het was een klein libellenparadijsje!
Onderweg naar het libellenplasje liet een Boomleeuwerik zich fotograferen.
Massa's Viervlekken bevonden zich op het plasje en overal waar ik liep vlogen Gewone Oeverlibellen omhoog. Om tussen al dat geweld witsnuitjes te vinden, viel nog niet mee. Maar na een stief kwartiertje rustig zitten en kijken vond ik een mannetje Noordse Witsnuitlibel. Erg leuk! Maar nog niet de soort waarvoor ik eigenlijk kwam. Die kwam nog een kwartiertje later in beeld, aan de andere kant van het plasje. Daar had hij een omgebogen blad uitgekozen als uitvalsbasis en hier liet hij zich leuk fotograferen.
De Noordse Witsnuitlibel, ook een leukerd.
Na zo een klein uur te hebben rondgekeken, liep ik terug en vond het gemakkelijke brede pad. Hier vond ik mijn eerste Zuidelijke Keizerlibel van de dag. Mijn eerste, hoor ik u denken. Jawel, want ik zag er minstens vier vandaag. Deze zeldzame soort heeft zich blijkbaar goed gevestigd in de AW duinen en dat is goed nieuws!
Ik liep door naar het Groot Zwarteveld, waar ook nog een paar goed met libellen bezette plasjes lagen en waar tot mijn verrassing een Fluiter druk aan het zingen was in het belendende bos.
Tureluurs werd je van de Viervlekken vandaag.
Ik hoopte op een Boomvalk, maar die kwam er helaas niet uit vandaag. Wel vond ik bij een van de plasjes een kakelverse Bruinrode Heidelibel, een hele vroege! Gelukkig wilde hij ook op de foto. Intussen was het qua vlinders bitter weinig. Een paar Hooibeestjes en een Icarusblauwtje was de score tot dan toe. En nogal wat Sint-Jacobsvlinders, altijd een fraaie verschijning.
Pas op de terugweg vond ik een (1) Kleine Parelmoervlinder, die nog een jaarsoort was. Ook een Kleine Vuurvlinder liet zich nog zien.
Een van de vele Sint-Jacobsvlinders van vandaag.
Natuurlijk was het ook genieten van de vele Nachtegalen, Gekraagde Roodstaarten, Boomleeuweriken, een enkele Braamsluiper en vele andere leuke vogelsoorten. Een jaarsoort op vogelgebied kwam er echter niet uit.
Op de terugweg werd ik nog opgehouden door Zuidelijke Keizerlibel nrs. 2, 3 en 4 (en mogelijk 5, maar die kon ik niet afmaken). Overigens was ook de Grote Keizerlibel talrijk vandaag, evenals de Vroege Glazenmaker, het Lantaarntje en de Azuurwaterjuffer. Tenslotte vond ik nog een Glassnijder, die op de valreep nog een vijfde libellenjaarsoort betekende.
Gewone Oeverlibel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten