woensdag 19 april 2017

19-04-2017: De zomervogels lopen binnen.

Kneu.
Vanmorgen vertrok ik in alle vroegte naar de uiterwaarden van Everdingen. Gisteren waren daar onder meer Beflijsters waargenomen en rond deze tijd kun je sowieso weer veel teruggekeerde zomervogels verwachten.
Bij Acquoy werd ik al verrast door een zingende Nachtegaal. Langs de Diefdijk bij De Waaij mijn eerste jaarsoort: een Grasmus. Later zou ik er nog veel meer tegenkomen. Ook zong de Cetti's Zanger hier weer.
Aangekomen bij de uiterwaarden zong er een Sprinkhaanzanger, de Cetti's Zanger en mijn tweede jaarsoort: een Kleine Karekiet. Ik liep het gebied in bij de eerste ingang, want daar, op de grasveldjes, waren gisteren de Beflijsters waargenomen. Die vond ik helaas niet vandaag. Wel vond ik twee Groenpootruiters en een Oeverloper langs de oever van een plas daar; opnieuw twee jaarsoorten.
Torenvalk.
Na een tijd speuren gaf ik het op en liep terug naar de dijk. Daar zag ik nog net een Purperreiger opvliegen en over de bomen verdwijnen: jaarsoort nummer vijf! Dat ging voortvarend. Intussen vlogen er Visdiefjes boven de plas en Rietzangers waren bijzonder talrijk. Net toen ik dacht dat de Zwarte Sterns vandaag niet aanwezig waren, kwamen er acht overvliegen. En later nog eens vier. Leuk! Ik liep nu om de plas heen en stuitte op een zingende Braamsluiper, een soort die ik in de streek toch niet al teveel tegenkom. Later, voorbij Everdingen, vond ik er nog een.
Een Torenvalkje liet zich fotograferen, Roodborsttapuiten lieten zich zien en een Grasmus ging op de foto. Kortom, het was fris, maar zonnig weertje en ik vermaakte me prima.
Grasmus.
Ik besloot nog even naar de Steenuiltjes te gaan, en zag bij de kerk van Everdingen zwaluwen vliegen. Daar zaten drie Huiszwaluwen bij, alweer een jaarsoort! Een van de Steenuiltjes was thuis en toen vond ik het welletjes. Op de terugweg vond ik nog een Witgat. Het was weer een heerlijk ochtendje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten