woensdag 22 maart 2017

22-03-2017: De eerste Zwartkop

Daar komen nieuwe Grauwe Gansjes van!
Vanmorgen was ik al om halfzeven op pad om te zien of ik nog wat jaarsoorten kon scoren. Kleine Plevier, Zomertaling, Kleine Bonte Specht, misschien de eerste Fitis: er was van alles mogelijk. Ik fietste eerst naar Lappenheide, en al bij de kruising Horndijk/Meerdijk moest ik in de remmen. Daar zat toch een Zwartkop te zingen? Jawel, het was er zeker een, en wel een van de allervroegste die ik ooit had. Dat was een mooi begin.
Bij Lappenheide was er niets nieuws bijgekomen sinds de laatste keer. Wel weer 35 Grutto's, een paar Kluten en een stel verliefde Grauwe Ganzen dat zich liet fotograferen.
Er zaten veel Rietgorzen te zingen vandaag.
Dan maar verderop. Bij Acquoy waren de Steenuilen weer niet te vinden. Sinds die nestkast in hun favoriete boom is geplaatst heb ik ze niet meer gezien. Jammer hoor.
Langs de Langendijk weer een paar Kramsvogels en Koperwieken en langs de Nieuwe Zuiderlingedijk een zingende Blauwborst en twee Cetti's Zangers, waaronder toch ook weer de vogel op de 'oude plek', de plaats waar ik de eerste van de streek ontdekte.
Ik ging een tijdje zitten op het bankje aan de Linge nabij Vogelswerf en zag tot mijn verrassing een Zwarte Zwaan zwemmen, die zich ook nog leuk liet fotograferen. Ook zong hier nóg een Cetti's Zanger, hoogstwaarschijnlijk de vogel van de Koornwaard.
De Zwarte Zwaan van Vogelswerf.
Zo leverde mijn fietstochtje toch twee jaarsoorten op. Om kwart over tien was ik weer thuis.
Veel Grote Bonte Spechten aan het roffelen vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten