zaterdag 11 maart 2017

11-03-2017: De Blauwborst is ook alweer terug!

De Rietgorzen zongen alweer massaal.
Het beloofde vandaag weer rustig, zonnig, voorjaarsachtig weer te worden en ik besloot nu eens vroeg op pad te gaan. Dus fietste ik om halfzeven al richting Everdingen. Onderweg bleek dat de Tjiftjaf alweer volop terug is, ik telde er een stuk of zeven. Een IJsvogel vloog snel weg over het water bij Acquoy.
Langs het fietspaadje langs Acquoysemeer zaten twee Witgatjes langs een slootkantje. Bij De Waaij bleek de Cetti's Zanger nog altijd aanwezig, wat natuurlijk erg leuk is. Hij liet zijn lied een paar keer horen.
Voorbij de Prijsseweg, langs de Diefdijk, vond ik na enig zoeken de Kleine Zilverreiger die daar al een tijdje huist. Een fijne jaarsoort!
De Kleine Zwanen zijn ook nog altijd aanwezig bij Everdingen.
Er vlogen twee Kleine Zwanen over en in de uiterwaarden zaten er vandaag 14. Ik probeerde de Blauwborst die gisteren zingend was gehoord (en gezien) in de uiterwaarden, maar die gaf geen kik. Dan maar een stuk lopen, het gebied in. Het vrouwtje Topper was nog steeds aanwezig, vele Grutto's, een tiental Tureluurs, een Bonte Strandloper en een aantal Pijlstaarten zorgden voor verder vermaak, nog afgezien van de gewone soortjes. Over de rivier vlogen drie mannen Grote Zaagbek en evenzoveel Ooievaars vlogen over naar noord. Een man Roodborsttapuit zong en werd vergezeld door een wijfje. Vanuit het riet riep een Waterral.
Toen was het tijd voor jaarsoort nummer twee: een tweetal Kluten stapte rond in het water. Leuk!
Het Groot Hoefblad bloeit ook alweer.
Ik liep terug naar mijn fiets en reed voorbij Everdingen, waar de Steenuil weer eens op z'n plek zat.
Iets verderop zat een Indische Gans tussen de Brandjes en nabij Hagestein liep een Bonte Strandloper en een Bontbekplevier op een drassig stukje land.
Toen ik terugreed en nog even bij de Blauwborstplek stopte, begon de vogel ineens te zingen en even later zat hij in de top van een wilgje. Hij is zeker een van mijn vroegste ooit!
De Roerdomp werkt traditiegetrouw weer niet mee. Maar het was toch een heerlijke vogeldag.

1 opmerking: