dinsdag 31 januari 2017

31-01-2017: Naar de uiterwaarden

Een van de twee adulte Pontische Meeuwen van vandaag.
Het was vandaag zulk lekker stil weer dat ik besloot een eind te gaan fietsen. De uiterwaarden van Everdingen waren de voor de hand liggende bestemming, dan kon ik meteen nog een poging doen op de Steenuil langs de Lekdijk en leuke meeuwensoorten bij De Waaij.
Onderweg kwam ik een grote groep van meer dan honderd Kramsvogels tegen, diverse Grote Zilverreigers en een Muskuseend. Bij De Waaij zaten veel meeuwen, en een tijdje speuren leverde alweer een mooie adulte Geelpootmeeuw op, mijn derde al dit jaar.
Adulte Geelpootmeeuw.
Ook bij De Waaij: mijn eerste Ooievaar van dit jaar en een zingende Boomkruiper, Heggenmus, Kool- en Pimpelmees, zodat het al een beetje lente leek.
In de weilanden achter Everdingen zaten zeker 75 Kleine Zwanen, en in de uiterwaarden nog eens 21. Ook zat het er stampvol met Kolganzen. Vijf mannetjes Pijlstaart waren ook leuk.
Ik fietste door naar de plek waar ik met Cilja naar de Steenuil had gezocht, en na een tijdje zoeken vond ik hem! De vorige keer hadden we nèt op de verkeerde plaats gekeken.
Mijn eerste Ooievaar van 2017.
Alles goed en wel, maar nu de Pontische Meeuw nog, die ik meestal wel vind bij De Waaij. Bij de plas met de palen naast de snelweg zaten slechts vier grote meeuwen. Toch even stoppen en kijken en... jawel, er zat een mooie adulte Pontische Meeuw op een van de palen. Bij De Waaij zelf was het veel drukker met meeuwen en ook daar pikte ik er een mooie adulte Pont uit. Hartstikke leuk altijd, dat speuren tussen de meeuwen!
Slechte foto, maar: Pontische Meeuw (r) en Zilvermeeuw (l). Heel andere beesten, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten