zaterdag 29 oktober 2016

29-10-2016: Een prachtige herfstdag.

Een Bont Zandoogje was nog actief nabij Asperen.
Na een rampzalige vogelweek, waarin ik wegens diverse omstandigheden maar liefst drie nieuwe soorten dipte, waaronder de langverwachte Bergheggenmus, maar ook de Kroonboszanger en de Provencaalse Grasmus, heb ik me vandaag maar weer eens in het veld begeven. Na zo'n week heb je er als fanatieke vogelaar even helemaal geen zin meer in, maar op een zeker moment moet je je daar toch weer overheen zetten, want er wachten altijd weer nieuwe soorten.
Vandaag was het een schitterende herfstdag. Het was zonnig, bijna windstil, de temperatuur was heerlijk en de natuur ziet er prachtig uit, met al die herfstkleuren.
Ik fietste eerst langs Lappenheide, waar twee Grote Zilverreigers stonden en de vertrouwde winterse eenden alweer present waren, waaronder aardig wat Smienten. Een Kramsvogel schoot de struiken in, een groepje Kieviten zat nog op een drooggevallen oevertje en een vrouwtje Wintertaling wilde best even op de foto.
Vrouwtje Wintertaling bij Lappenheide.
Ik fietste naar Acquoy om te zien of ik de Steenuiltjes kon vinden, maar wederom: niets. Ik hoop toch wel dat ze er nog zitten... Wel een groepje Vinken, en toen ik via de Langendijk richting Fort Asperen fietste, kwam ik een fraaie cirkelende Buizerd, tweeëntwintig overtrekkende Kolganzen, een Groene Specht en nog wat heel normaal spul tegen.
Ik besloot nog even naar de Detsteeg en omgeving te fietsen. Bij een klein bebost stukje vond ik nog een laat Bont Zandoogje, twee Atalanta's en een groepje met onder meer Groenling, Putter, Vink en Keep. In de verte riep een Waterral. Iets verderop vond ik nog een groepje Veldleeuweriken, een Torenvalk en een Koperwiek riep vanuit de boomtoppen.
Na twee uurtjes was ik weer thuis.
Herfstkleuren langs de Langedijk bij Acquoy.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten