donderdag 6 oktober 2016

06-10-2016: Ochtendje AW duinen.

Er zongen veel Roodborsten vandaag. Deze liet zich aardig fotograferen.
Vandaag combineerde ik een bezoek aan mijn familie in Hillegom met een ochtendje vogelen in de AW duinen, mijn ouwe home patch. Het was lekker weer, helder en fris en aanvankelijk stond er weinig wind, later in de ochtend stond er een straffe noordooster. Per OV-fiets arriveerde ik om kwart over acht bij ingang Panneland. Tot mijn verrassing is daar ook de Halsbandparkiet tegenwoordig al aanwezig. Ik liep rechtdoor naar de kanalen, waar gewerkt werd met groot materieel. Dat was niet erg aantrekkelijk, dus sloeg ik rechtsaf en bij het betonnen kanaaltje aangekomen begon ik dat te volgen richting het westen, over het Eiland van Rolvers. Ik hoorde een Waterral, diverse Boomleeuweriken lieten zich zien en horen, Koperwieken en Kepen trokken over en al snel had ik een jaarsoort te pakken: een fraaie Vuurgoudhaan, al kostte het enige tijd om hem uit het dichte struikgewas te pishen.
Damhertje.
Een Grote Gele Kwikstaart zat langs het kanaal en op het Zwarteveld zaaide een Sperwer paniek, waardoor onder meer een Watersnip opvloog. In de verte riepen Kruisbekken en even later kwam het groepje in beeld: het waren er veertien. Leuk! Een mannetje Roodborsttapuit liet zich zien, evenals twee Zwartkoppen en enkele Tjiftjaffen, maar helaas vond ik geen Bladkoningen of nog leuker zanggrut. Wel zwommen er zes Krooneenden op de Zwaneplas, jaarsoort nummer twee. Op de terugweg nog twee Atalanta's en een Goudhaan. Om twaalf uur was ik terug bij de ingang en vandaar fietste ik naar Hillegom. Het was een lekker ochtendje geweest.
Knobbelzwaan close up.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten