maandag 26 september 2016

25-09-2016: Marmereend, een nieuwe soort voor mijn Nederlandse lijst!

De Marmereend!
Er waren vandaag uitstekende soorten te verdienen: een Marmereend te Huis ter Heide nabij Tilburg en een Rosse Waaierstaart op de Maasvlakte, om de belangrijkste te noemen. Vooral de Marmereend had voor mij hoge prioriteit, want dat was een nieuwe Nederlandse soort voor me. Zoals altijd met eenden is er natuurlijk gedonder over, maar deze keer niet zo erg als anders. Dat is ook geen toeval: de vogel is ongeringd, zit goed in de veren en verschijnt in een prima tijd van het jaar in ons kikkerlandje. 
Enfin, vandaag had ik een afspraak met Christiaan om een dagje te gaan vogelen, dus dat kwam goed uit. We besloten voor beide topsoorten te gaan: eerst naar de eend, die de makkelijkste van de twee leek te zijn, en dan naar de waaierstaart, als die er tenminste nog zou zitten. Want het was al een klein wonder dat hij het vier dagen lang had uitgehouden op de Maasvlakte met uitstekend trekweer. 
Om zeven uur gingen we van start en een klein uur later arriveerden we bij Huis ter Heide, waar de Marmereend zoals verwacht keurig op zijn plas zat. Aanvankelijk ver weg aan de overkant, later aan de kant waar wij stonden en iets dichterbij dan me lief was, eerlijk gezegd. Maar goed, tamheid bij eenden (en andere vogels), daar kun je ellenlange discussies over voeren, tot een wetenschappelijk verantwoorde conclusie leiden die nooit. Punt is: je weet het niet. De CDNA (Commissie Dwaalgasten Nederlandse Avifauna) heeft bepaalde criteria waaraan zo'n dwaalgast moet voldoen, en m.i. voldoet deze vogel daar voor het overgrote deel aan. Wat mij betreft dus: plus 1 voor mijn Nederlandse lijst!

De Marmereend liet zich prachtig zien en fotograferen en toen we er na een tijdje genoeg aan hadden gezien, was de Rosse Waaierstaart, zoals ik al een beetje vreesde, nog niet gemeld. Dus bedachten we een ander plan: we gingen voor een bezoek aan de Biesbosch, altijd leuk en altijd goed voor een paar jaarsoorten.
Onderweg zag ik vanuit de auto bij Geertruidenberg minstens twee, wellicht drie Raven vliegen, een leuke jaarsoort!
De Biesbosch bracht ons vele duizenden vogels, waaronder enorme aantallen eenden. Maar ook minstens 70 Lepelaars, talloze Kieviten en Watersnippen, vele Cetti's Zangers, Grote – en Kleine Zilverreigers, Groenpootruiter, Zwarte Ruiter en Goudplevier, alweer erg veel Smienten en zes Casarca's (die een jaarsoort waren).
Helaas zaten noch Vis-, noch Zeearend voor ons in het vat vandaag. Het gaf niet, het was een heerlijke dag geweest, zowel qua weer (het was zomers vandaag) als qua vogels. En met een nieuwe voor Nederland in de tas mag je natuurlijk sowieso niet klagen!

2 opmerkingen:

  1. Dag Jan,
    Mooie blog ! Ik kwam hier via de blog van Bas ;-)
    Ik was zondagochtend dus wel naar de Rosse waaierstaart....tevergeefs.
    Maar dat hoort erbij.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, Maria. Jammer dat de waaierstaart er niet meer zat, inderdaad ;-)

    BeantwoordenVerwijderen