zondag 17 juli 2016

17-07-2016: Struinen langs de Nieuwe Zuiderlingedijk.

Steenrode Heidelibel, een jaarsoort.
Het was weer lekker weertje vanmiddag, dus stapte ik op de fiets en reed naar mijn favoriete plekje langs de Nieuwe Zuiderlingedijk. Je kunt er heerlijk wandelen en komt er zowat nooit iemand tegen. Bovendien is er altijd wel iets te beleven op natuurgebied.
Vandaag werd duidelijk dat het Landkaartje de streek behoorlijk gekoloniseerd heeft. In vorige jaren mocht ik al blij zijn als ik er een paar keer per jaar eentje tegenkwam, vandaag had ik er negen, en dat was vast nog een ondertelling.
Een van de negen Landkaartjes van vandaag.
Intussen maak ik me wel zorgen om de Argusvlinder hier in de streek. Vorig jaar had ik er nog behoorlijk veel, zeker vergeleken met de rest van het land, maar tot nu toe heb ik er nog niet één gevonden dit jaar.
Ook vandaag kwam ik een Muskusboktor tegen, een vrij zeldzame boktorsoort die we laatst op de Kampina hadden. Leuk! De Dagpauwogen deden het weer goed met zeker twaalf stuks en de Gewone Oeverlibel deed met tien stuks ook z'n best. Leuk waren de Kleine Roodoogjuffer en de Steenrode Heidelibel, want die waren allebei jaarsoorten.
Grote Kaardebol.
Qua vogels hoorde ik een Sprinkhaanzanger, zong de Cetti's Zanger op z'n bekende plek en liet een juveniele Groene Specht zich fotograferen. Drie Bruine Glazenmakers, waaronder een ei-afzettend vrouwtje, waren leuk en ik zag twee Grote Keizerlibellen en een Bloedrode Heidelibel. Van de vlinders ook nog onder meer twee Gehakkelde Aurelia's en drie Bont Zandoogjes en twee Gamma-uiltjes fladderden rond. Dit alles naast de heel gewone soorten, zoals de witjes.
Juveniele Groene Specht.
Putter.
Steenrode Heidelibel, zelfde exemplaar als bovenaan. Hier is de hangsnor wel te zien.

1 opmerking: